Det är inte ens sant längre.

Man ska passa sig lite för vad man säger om sig själv. Det är lätt att man går omkring och sprider gamla lögner omkring sig.

En kollega berättade att han härom kvällen bakat världens godaste rulltårta.

Jag lyssnade, imponerades och sa sen ”Ja, rulltårta som är så gott. Fast jag är totalt värdelös på att baka rulltårta. Jag fattar inte vad jag gör för fel. Jag misslyckas jämt”.

Jämt och jämt. Jag har inte bakat rulltårta sen 1996 ungefär och då misslyckades jag med 4 plåtar. I ärlighetens namn tror jag nästan nu att jag då hade fel på ugnen.

Detta blev i alla fall till en fix idé hos mig och jag började igår på allvar fundera på vad det är för fel på mig och rulltårtor. Jag kan ju baka mycket annat. Hur svårt kan det vara.

Så jag utmanade mig själv.

Det gick till såhär:

Man kan väl säga att sockret försvann någonstans i bakplåtspappret och de bitarna jag visar på bilden är kanske lite för höga. Och den ena lite för högre än den andra.

Men världelös. Nä, det tycker jag inte att man kan säga.

Ibland ska man omvärdera. Och kolla upp om det man säger verkligen är sant.

4 thoughts on “Det är inte ens sant längre.

  1. De ser ju helt ätbara ut och var säkert supergoda också.

    Tack för virkbeskrivningen, jag ska ta mig an det nästa vecka. Jag tror att jag hänger med. Bra med en beskrivning som inte skrivs 1 sm med en fm och sen två st och ihop med en sm. Då avlider jag innan jag ens provat 🙂

  2. Oj, rulltårta! Det har jag inte gjort sedan hemkunskapen. Och det var INTE häromåret direkt… 🙂
    Jag tycker att din ser finfin ut, jag!

  3. Men visst är det onödigt. Alltså att man sätter sig själv i ett fack sådär ”jag är en sån som inte kan baka rulltårta”. Himla dumt. Jag har levt i nästan 15 år med en föreställning av ”jag är sån som inte kan koka ägg”. Ända tills min man härom året blev lite irriterad. Så nu gör jag det ibland – och blir oftast himla imponerad. Jag kan ju.

Kommentera

