Intet nytt under solen

Vi pratade om dåtiden jag och kollegan. Han berättade om sitt liv före familjen och jag berättade om mitt före småstaden. Och om före och efter Internet.

Han är så ung så han fanns knappt före Internet. Jag är så gammal så jag minns det knappt.

Same same but different.

Jag berättade om hur jag jag hittade Internet och hur mitt intresse för hemsidor startade (Hej Josse!). Jag berättade om att jag startade Ett foto i timmen som fortfarande lever kvar. Han berättade om banden han spelat i och deras hemsidor och om alla smarta idéer han hade och allt som aldrig blev av. Jag berättade om vårfesten vi hade (Hej Josse igen och hej till Victoria!). Och om mina födelsedagskalas med snigelrace och lyckohjul. Och julkalendrar.

Vi skrattade åt alla timmar vi lagt ner och han undrade över vilket gitarrproffs han hade varit om han ägnat alla timmar åt att spela gitarr istället. Jag vet inte vad jag tänker att jag skulle ha gjort istället, men vilat några timmar, promenerat lite och kanske räddat världen en del hade jag hunnit med om jag inte ägnat mig så mycket åt Internet.

Jag roade mig en stund ikväll med att kolla på gamla hemsidor. Jag har sparat ner dem. Inte alla men väldigt många. Förundras över alla layouter jag kom på och alla bilder jag ritade och alla inlägg jag gjort. Alla föreningar och allt engagemang. Jag har gjort så mycket på nätet. Firat, möblerat, tränat, skrivit dikter, varit med i grupper som älskat choklad, Stockholm… Bildat grupper som älskat dokusåpor och tyckt att Allt är vackert. Jag har anordnat omröstningar om vilken färg på sköljmedel som är finast och om man bör ha riktig gran eller ej.

Jag har även ägnat fler timmar åt att starta nätutmaningar i att rensa i röran än jag rent fysiskt rensat  i min egen riktiga röra.

Ibland tänker jag att det får räcka nu. Att jag slutar hänga på nätet och börjar hänga i skogen istället. Eller i simhallen. Eller på stan. Eller på kurs. Men jag stannar ändå kvar.

Svårt nätberoende.

Men lite mindre på nätet och lite mer på riktigt. Det ska det bli. Det måste det.

För när jag ikväll läst mina gamla anteckningar har jag blivit lite illamående av att de är ungefär likadana nu som då. Jag vill så mycket men gör så lite. Och vad jag vill är inte riktigt solklart.

Blir det någonsin det?

En bild från en julkalender jag skrev strax efter Internets födelse. Typ.

3 thoughts on “Intet nytt under solen

  1. Jag är så glad för att du finns kvar! För att su stannar o även om du minskar, så hoppas jag inte du försvinner. För visst finns mailen kvar, eller riktiga brev för den delen.
    Men jag tycker så mycket om dina inlägg och allt du kommer på. Du är en sån inspiration att jag mest bara sitter med öppen mun o dreglar. På ett bra sätt alltså.

    Och så skrattar jag, högt! Och fängslas av julkalendrar, experiment med ostar och allt annat du hittar på.

    Du är ju nästan min första ”nätvän”, den som fick mig att vilja snickra hemsidor, göra grafik och kalendrar. Och via dig har jag ju sedan hittat ännu fler fina vänner.

    Så minska om du vill, men försvinn inte. ❤

Kommentera

