Nu ger jag snart upp

Jag vet inte vad det är med mig och småkakor. Men vi lirar inte riktigt ihop om man säger så. Det blir fult och fel varenda jäkla gång. Och jag fattar inte varför. Jag tycker att jag kan baka. Jag bakar mycket och jag bakar rätt bra. Men småkakor. Det vill sig inte.

Jag blir galen.

Idag skulle jag göra drömmar. Ja, jag har försökt tusen gånger och aldrig lyckats och nu tänkte jag göra ett försök till. Jag tänker att min Farmor i himlen borde kunna vara ett stöd för hon var expert. Det var hon som kunde göra drömmar. Ingen annan i hela världen kan eller har kunnat göra såna drömmar. Så det så. Försök inte att få mig att tro något annat.

Men jag har aldrig lyckats och det retar gallfeber på mig.

Så jag försökte igen.

Gick åt skogen.

Lite för brända (en av plåtarna) och inte alls sådär sprickiga och spröda som Farmors. Men jag vet vad hon skulle säga. ”Åh dina är sååå goda och mycket finare än mina och det här lite brända smakar ju så gott. Vad fint du har gjort”. Det är därför hon inte hjälper mig.

Jag tänkte att skam den som ger sig. Jag bakar såna där kakor med sylt på. Jag tog hemlagad rabarbersylt.

Gick åt h-e.

Sylten har runnit rakt igenom kakorna och delar dem i två delar. De som inte är delade är istället inte färdiggräddade.

 

Det finns ta mig tusan bara en enda sorts kaka som jag kan klara av.

Leilas kolasnittar.

 

3 thoughts on “Nu ger jag snart upp

  1. Jag vet precis hur det är 😉 Matbröd, bullar, sockerkaka, pajer- allt blir perfekt men småkakor går bara inte!! Det konstiga är att min dotter är jättebra på det, fattar inte var hon har fått det ifrån? Jag har faktiskt en sorts drömmar som blir bra, fast det är cornflakes i dom!! Låter konstigt men dom är skitgoda. Jag kan skicka receptet om du vill 🙂

    Kram Anna

  2. Gillar du hallongrottor? I så fall får du gärna bästa receptet, det går inte att misslyckas.

    Annars… Leilas småkakor, har du testat? Hon gör dem i fyra olika varianter (kanel/socker, lingon, apelsin/pinjenöt, choklad).

    Cookies har jag också bästa receptet på, gillar du? Går att variera i oändlighet med vilken vhoklad du väljer.

    Vad jag önskar att jag bakade oftare. Det blir dock inte uppätet. Baka är nog min hobby annars. En hobby jag utövar på tok för sällan. Eller så är det tur.

Kommentera

