Återbesök

Vi har varit några dagar på Österlen. Och bott på fantastiska stället Onkel Enkel utanför Tomelilla. Ja, vi har varit där förut så det kanske känns bekant för er som hängt här ett tag. Förra gången vi varit där kallade vi det för Världens bästa resa och jag är beredd att kalla det så även i år.

Vi hade tur och fick samma fina rum som förra gången. Men när vi hade ännu mer tur och blev visade runt på en tur för att få se alla rummen, insåg vi att alla rum är så otroligt fina. De som äger stället har en otrolig känsla för inredning. Det är så fint och så fridfullt att man lägger sig ner och svimmar.

Vi träffade en massa härliga människor som bodde på pensionatet och även några bekanta till dem som äger det. Det är så otroligt att träffa nya människor som har en massa att berätta. Saker man aldrig hört talas om och saker som man faktiskt läste om i tidningen för 4 år sen. Otroligt. I år bytte vi nummer med några stycken och det känns väldigt roligt. Vi får se vad som händer med de nya bekantskaperna. Spännande.

Vi har även varit runt en del. Jag rabblar dem här och lova mig att ni klickar på i alla fall minst 2 länkar, för detta är superhärliga ställen!

Ingelsta Kalkon – lagar kalkon på sätt jag inte trodde var möjlig. Otroligt fint och gott!
Vilhelmsdals Gårdsmejeri – ingen annan ost borde ens få kallas ost.
Österlenchoklad – praliner så goda så att det är löjligt.
Åsgård Holkestorp – här köpte min man mjöl till sina surdegar. Så fint!
Olof Viktors – här vill man bosätta sig och aldrig äta annat än bröd.
Lisagården – härlig inredning och stor fin loppis.
På pensionatet står tiden lite stilla på ett väldigt behagligt sätt. Det är frukost på morgonen och sen serverar de middag på kvällen för de som vill. Vi åt italiensk buffé en kväll, lammstek en kväll och indiskt en. Mat så god som en dröm. Och allt väldigt hemlagat av lokala råvaror.

På rummen finns allt man behöver. En radio. Inte en enda TV så långt ögat når. Och det är så ljuvligt. Det är tyst och stilla och mitt ute i naturen och man slår av en massa strömbrytare* när man är där. Vi läste, spelade luffarschack och lyssnade på radio. Och pratade med andra besökare långt in på småtimmarna.

Förra gången var vi där två nätter. I år tre. Nästa år blir det nog en vecka. Några få nätter är på tok för kort.

Jag har nog just nu inget bättre semestertips att ge er än Onkel Enkel. Det ligger högst på min lista nu.

Ja, jösses.

* Strömbrytare som jag nu tvekar på om jag någonsin ska slå på igen. Strömbrytare som inte behöver vara påslagna. Som faktiskt borde vara av. Alltid.

3 thoughts on “Återbesök

  1. Oj! Lägg av! Det både låter och ser helt makalöst fint ut. Jag skulle behöva en vecka (minst) där. Bara få slå av strömbrytaren lite och bara äta och andas.

    Så ljuvligt fina bilder!

    Kram!

  2. Det låter helt fantastiskt! Jag blir så sugen på att ta en minisemester dit!! Semestern är slut för vår del, men en weelend kanske… Måste få lite mera havsbad i sommar också.
    Tack för tipset!
    Kram Anna

Kommentera

