34

Första arbetsdagen avklarades igår. Det gick bra. Eller egentligen ”sådär”. En (fet)miss i planeringen gör att vi den här veckan är 2 av 11 som jobbar. Oooops. Vi 2 som jobbar få ta i lite om man säger så. Vi behöver inte skämmas över att vi får lön den här veckan. Den är inte obefogad. Så kan man säga.

Men det är inte det största problemet. Det största problemet kommer vecka 33. På fredagen. Eller på torsdagen. Det beror på hur man ser det.

Det finns nämligen en fikaklubb på jobbet. Med 34 medlemmar. Man bjuder på fika på fredagar. Det betyder att man bjuder var 34:e vecka. Med tanke på långfredagar, julen, nyår, midsommar, semesterveckor och annat går det bort flera veckor. Och det betyder att man bara bjuder på fika 1,5 gång på 2 år ungefär. Eller hur det nu blir.

När jag var ny ville jag inte vara med. Att bara tänka tanken att bjuda 34 pers på fika fick mig att bli yr i huvudet och svettig under armarna.

Vid ett svagt ögonblick gick jag med i klubben när min 3-års dag på företaget närmade sig. Jag tänkte lite att det är så länge kvar tills det är min tur att det är ju inget att fundera på ens.

Vecka 33.

Det närmar sig.

Det är stor spridning på anrättningarna. Vilket är bra. Det har bjudits på vetelängder, mazariner, hembakade semlor, tårta, köpta pajer, hembakade pajer, glassochmaränger och allt möjligt. Man har använt hela registret.

Men nu är det min tur.

Jag är nervös.

Min dröm är att orka baka 34 skitgoda muffinsar och ta med min muffinsställning och spritsa alla på plats 5 minuter innan de ska ätas. (Hur transporterar man annars 34 spritsade muffinsar?). Men jag vet inte. Frosting färdig i spritspåse då eller?

Eller gräddtårtor med flaggor i?

Min sista utväg är en kaka i långpannan. Typ ”kärleksmums”. Som är löjligt gott men inte känns som just det som jag vill bjuda på.

Så nu står mitt enda hopp till er. Att ni ska komma på något.

Buffé?

De som bakar i runda formar brukar baka 3 kakor. Ska jag göra 3 olika då? Är det lite roligt? Eller blir folk osams då? Vill alla ha samma och de två andra blir över och pinsamt hängiga och ruttna?

Key lime pie?

Småkakor går ju fetbort.

Vad hade du gjort?

Och säg inte att detta inte är en tävling och att alla blir glada oavsett vad man bjuder på. Jag tror att folk blir glada oavsett vad jag bjuder på. Men detta är en tävling för mig. Inuti mig bor en cafétant som vi bräcka alla som någonsin varit med i den här tävlingen. Med hästlängder.

5 thoughts on “34

  1. Jag gjorde 50 muffins till jobbet o hade frosting i spritspåse och burk. Så spritsade jag på för fulla muggar strax innan fikan. Gick utmärkt och blev ungefär hur poppis som helst.

    Den enda missen blev min hallonfrosting som blev alldeles för rinnig. Den med choklad blev bättre.

    Klart att DU ska göra muffins o ha ditt ställ o allt. Något annat finns väl inte.

  2. Jag säger som Mallan. Nåt annat finns inte.
    Sätt stjärntecken eller som flaggor… ni har väl inte bilder på alla anställda förstås….
    Sen får dom lägga ner fikaklubben efter din vecka. Amen.

  3. Alltså, hembakade bullar är väl ändå det godaste som finns? Gör dem lite extra lyxiga med hallon eller nåt och så gör du 1½ sats så får du ju riktigt stora bullar. Det är mitt bästa tips 🙂
    Jag har virkat ditt underbara armband flera ggr nu, tuuuuusen tack. Visar på bloggen idag 🙂
    Kram Anna

Kommentera

