Bak jag (tyvärr) kommer att minnas

Det har bakats i veckan. Först för att bjuda kollegor (inför det stora fikabjudet fredag vecka 33) och sen för att besöka nya-gamla vänner.

Till kollegorna slog jag till och bakade en banankaka. Svingod om man gillar banan. Vilket jag kom på att jag inte gör när jag åt kakan. Jag vet inte om jag gjorde fel men den här kakan blev stabbig. Vilket några av mina kollegor fullkomligt älskade och åt bit efter bit. Frostingen är en dröm och skulle kunna fungera i en stor skål med en slev bara.
Gillar man banankaka ska man absolut testa den här.

Sen igår skulle vi iväg och träffa en väldigt kär nätvän och hennes familj. (Hello Lena!! TACK!!!) Jag erbjöd mig att ta med något till kaffet. Jag bakade chokladfudgetårta i fredags. I går morse vaknade jag med ett ryck och kom på att jag glömt hälften i glasyr-krämen. Så när jag kände på kakan var det som att hugga i sten. Ooops. Som en kladdkaka med ett täcke av järn.

Så vi bakade en ny. Och den var så besvärlig att kanten gav vika och smeten rann ut över hela bänken. Jag fick sätta en sked som stöd och sen snabbt stoppa in allt i frysen för att glasyrsmeten skulle stelna snabbt.

I detta läget (tio min innan vi skulle åka) var det inte läge och tid att baka nytt. Däremot stannade vi på vägen och köpte bullar ifall inte kakan (som vi la på isklampar) skulle klara färden i bilen på cirka en timme och en kvart.

När vi kom fram såg kakan ut exakt som när vi åkte hemifrån och vi kunde äta den och den var himmelsk. En ny favorit. Den var som en dröm med lite grädde till.
Jag kommer att baka den många gånger till men kommer att se till att kakan är tillräckligt gräddad för att ha stabila kanter. Plus att jag kommer att låta kakan svalna ordentligt innan jag häller på smeten.

Man lär sig något hela tiden.

Och tårtan blev ett roligt inslag i den suveräna dagen vi hade hos de nygamla vännerna.

Det är superkul att träffa nätvänner man haft länge och sen träffar live. Det är som att träffa gamla vänner som ändå är helt nya. 🙂

2 thoughts on “Bak jag (tyvärr) kommer att minnas

  1. Banankaka klarar jag inte av, vet inte vad det är med banan i kakor o i mat, men det går inte.

    Chokladtårtan ser himmelsk ut!

Kommentera

