Nya rutiner

Att börja med nya vanor innebär att man automatiskt slutar med gamla. Man har inte hur mycket tid som helst. Den tiden jag ägnade åt att leka häst på cykeln med grannungarna på 70-talet ägnar jag idag åt att surfa, laga mat, jobba, tvätta och sånt där. Men även till att dricka vin. Eller kolla på Robinson. Eller äta på restaurang.

Så är det ju. Allt ändras.

Jag behöver inte göra matteläxan nu för tiden. Så jag virkar då istället.

Eller bloggar.

Sådär är det. Man börjar med något nytt och slutar automatiskt med något annat.

Ibland tänker jag att om man har en dålig vana som man vill bli av med är det bättre att försöka börja med något nytt istället för att försöka sluta med det gamla. Det nya tränger ut det gamla. Automatiskt. Om man har tur.

Summan av beroenden är konstant. Slutar jag jag spela Wordfeud börjar jag istället kolla på Robinson. Eller om det var tvärt om. Det kanske började med Robinson.

Min iPhone har gett mig nya vanor. Helt klart. Nu kan jag surfa när jag vill. Faboritbloggarna är sällan mer än en meter ifrån mig. Det är både bra och dåligt. Jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att uppdatera min egen blogg i telefonen. Jag tycker inte att WordPress gör sig bra i miniformat. Faboritbloggarna gör sig dock bra i alla format. Och det är ju bra.

Jag märker att min egen blogg mest ligger och flåsar och skräpar i ett hörn just nu. Jag vet inte om det är något övergående eller nått som kommer att bestå. Men det märker vi.

I helgen har vi umgåtts med massor av vänner och haft så kul att jag känner mig helt urblåst efteråt. Det är kul att umgås men även väldigt jobbigt. På ett bra sätt. Man blir trött efteråt och väldigt tom i skallen. Vi har hållt konsert på baksidan, räddat en kattunge som inte ens var i knipa, ätit god mat, dansat, skrattat, gått sminkskola, bytt grejer, lärt oss om nya grejer, fått inspiration och dessutom fått en del att tänka på.

Tio poäng av tio möjliga till den helgen kan man säga.

Många poäng får också smarta kollegor av mig. Jag sa idag lite surt att om man har ett äppelträd på sin tomt så borde det vara tvång att göra äppelmos. Jag blev nerröstad men bitterheten i mig gick rakt över bordet till en kollega som sa ”Varför tar du inte alla de där äpplena som ingen vill ha som ligger i fruktkorgen? Vi får ju ändå nya i morgon”.

Typiskt smart.

Det blev fyra burkar.

Sen är jag väldigt less på vissa grejer med mig själv. Jag funderar på om det räcker med att börja med något nytt för att det där gamla trista ska rasa bort av sig själv. Eller om jag måste ta i från tårna. Kanske är det för att jag tror på det första som inget händer.

Ibland måste man ta i.

Jag ska nog göra det nu.

Men först ska jag se om jag har garn till att sticka en elefant.

Om jag har garn så det räcker kanske det också räcker. Till att putta bort det jag är less på.

Tveksamt.

Men om jag stickar 7000 elefanter kanske.

Man kan kolla på Doobidoo när man kokar mos. Om man vill.

2 thoughts on “Nya rutiner

  1. Men wordpress-appen är toppen tycker jag! Testa den!
    Äppelmos, jag vill ha ett eget träd nu när jag inte har ngn fruktkorg. Fast vår var å andra sidan länsad två timmar efter att den anlänt. Hade man tur kunde man hitta ett klistermärke på botten dagen efter.

    Kram!

Kommentera

