Knep, någon?

Den här veckan blir en rörig vecka. Mycket på grund av att vi idag vid 07.30 blir billösa en vecka framåt. Men även på grund av annat. Jobb och även det vi kallar Livet.

Jag behöver lära mig att ta en dag i taget. Att redan nu, måndag morgon klockan inte ens 07.00, oroa mig för hur jag ska hinna hem till tjejkvällen på torsdag kväll känns ju löjligt. Att fundera över det känns okej, men att redan nu vara orolig är inte bra.

Hur gör du för att ta en sak i taget? Hur gör du för att inte redan på måndag morgon fundera över allting som ska hända i veckan? Och inte bara fundera, utan även stressa?

Trevlig måndag på dig.

3 thoughts on “Knep, någon?

  1. Jag kör en slags mindfullness light. Tar ett par djupa andetag, sluter ögonen och verkligen, verkligen, försöker fokusera på vad jag har just nu. Vad gör jag, hur känns det i kroppen, vilka ljud har jag runt mig? Är det varmt, kallt? Sen sitter jag så och andas tills jag upplever mig som mindre orolig och stressad. Ibland får jag göra så flera gånger om dagen, men det är skönt att iaf för en kort stund slippa oroa sig.

  2. Jag försöker tänka att allt ordnar sig o då finns det ingen anledning t oro. Att oron är i onödan o bara tar energi jag behöver till annat.
    För allt ordnar sig o vad är det värsta som kan hända på tex torsdag? Att du blir sen? Jag tror bestämt varenda vän du ska träffa förstår om det skulle bli så 🙂

    Ha en bra måndag o vecka!

    Kram!

  3. Mycket bra fråga, så bra att du tar upp den.

    Jag känner helt igen mig i det du skriver. Jag är PRECIS likadan.
    Min terapeut sade så här idag: ”Jag har fyra saker att göra idag som jag skrev upp i morse, hämta min dotter, hämta ett paket, köpa ridhandskar och göra lingonsylt. Det är på min lista över saker jag ska bocka av för dagen. Men det är också allt som står. Varje sak innebär många andra saker, men det skriver jag inte, utan det får ge sig allteftersom, en punkt, en sak”.

    Medan jag skulle fundera över VAR ska jag köpa ridhandskarna, kvalitet? Färg? Vilket pris? Och paketet före eller efter ridhandskarna, vilket är smidigast? Eller vilka burkar jag ska ha sylten i, hur stora måste de vara? Behöver jag köpa ringar till dem…etc. etc. etc. Och det många dagar i förväg.

    Men….mitt tips är ju alltså hennes, att ta varje punkt som de kommer och bocka av dem allteftersom de inträffar. Inte lätt, men skönt att veta att det inte ”bara” är jag som behöver träna på detta. 🙂

    /Bea

Kommentera

