Julkalendrar

Hur är det där med julkalendrar egentligen? Vi har pratat om det på jobbet idag. Om att vi måste ha godiskalendrar i december. Men ingen av oss vill ha den där äckliga chokladen som är i de där kalendrarna som kostar en guldpeng.

Jag säger inte att det billiga inte duger åt oss, vi menar bara att chokladen helst ska vara god.

Vi har pratat om att göra kalendrar till varandra. För en viss summa. Jag gör till Berit som gör till Cecilia som gör till Dagmar som gör till mig. Men alla i gruppen är inte kreativa. Alls.

Man kan klistra ihop 24 små tändsticksaskar.
Man kan lägga 24 små paket inslagna i tidningspapper, i en plåtlåda från loppisen.
Man kan lägga 24 stora godisar i en fin skål.
Man kan köpa en chokladkartong med 24 chokladbitar i (Marabous hjärtan i ask är 24 st tror jag) och skriva siffror på med kristyr.
Vi kan köpa färdiga tomma kalendrar i trä eller papper och fylla med godis. IKEA har vet jag.

Det finns många ideer men har du någon superbra som du vill tipsa om?

Jag vet att det ibland funnits lite mer avancerade julkalendrar. Lite fläskigare liksom. Jag tror jag sett såna med typ Smarties. Och från Haribo. Har du sett någon sån i år? Vi på avdelningen tycker att 150 kronor per kalender är okej.

Tips någon? Ni som varit i affärerna och julspanat, har ni sett något bra i kalenderväg?

Och en annan grej. En tjej med suverän matblogg har frågat mig om jag kan skänka något till hennes julkalender. Något stickat/virkat/pysslat/sytt i matväg som hon ska ha som ett pris i en lucka med tävling i. Det kan man ju fethaja att jag kan!!! Så det har jag gjort.

December kan börja.

Men först har vi november. Det är bra.

3 thoughts on “Julkalendrar

  1. Jag fick en chokladkalender från Valhrona en gång. Det var inte äckligt det inte.
    Även Chokladfabriken i stockholm har goda kalendrar med choklad. Utan att behöva lyfta ett pysselfinger ens…
    Annars gillar jag ju att pyssla. Men om man hellre lägger stålars så. 🙂
    Man kan också bara slå in godisar/chokladbitar/praliner/whatever som är gott i små paket med siffor och tex hänga i ett långt snöre, i ordning eller i oordning. Man skulle också kunna använda en sån där klädnypsring och sätta små paket i. (typ en sån här: http://www.campingvaruhuset.se/kladnypshangare-p-826.aspx)

  2. Åh, mina barn brukar få chokladkalendrar, men förra året sa en av döttrarna ifrån för det var så äcklig choklad i ! Då köpte jag ”naturgodis”, tog en A4 plastficka och sydde på symaskin ett rutmönster nerifrån. För varje ”lager” rutor fyllde jag i godisar innan jag sydde igen. Datum skrev jag med tuschpenna direkt på plasten. Snabbt gjort och gissa om det var uppskattat!!

    Anna

  3. I butiken idag såg jag godiskalendrar från Dumle, Kinder, Mars, M&M, Haribo + de vanliga med äckelchokladen . Bor ju förståss på Åland men kan inte tänka mig att vi skulle ha större utbud här än vad ni har i Sverige…

Kommentera

