All in men hälften out

Jag bestämde mig i söndags. Jag bestämde mig för att garderoben ska rensas.

Jag vet vad ni tänker. Att jag har sagt det förut. Och att jag har gjort det många gånger. Men blir jag aldrig färdig? Blir jag aldrig nöjd?

Nä.

Jag bestämde mig i söndags för att nu skulle det ske på riktigt. Den här gången är det jädrar allvar.

Jag började med att tända ljus. Och kom på att det här var ju sött. Höga smala ljus i en kopp. Måste köpa gamla koppar och sätta fast ljuhållare i.

Ja, och sen rev jag ur garderoben. Helt och hållet. Alltihop. Vräkte ut det bara. Fast beslutsam om att nu åker allt jag inte villa ha, kan ha eller kommer att vilja ha.

Just det. Där kom det svåra. Kommer att vilja ha. Hur vet jag nu vad jag kommer att vilja ha sen. Nästa sommar. Nästa vinter.

Någonstans efter att garderoben kräkts ut alltihop fick jag klena nerver. Det är när jag hittar mina gamla konsert-tröjor som jag blir svag. Det händer varje gång. Jag klarar inte av att göra mig av med dem. Och där tappar jag sen hoppet och modet och börjar hänga in. Sånt jag inte använt på ett år eller tre och förmodligen inte kommer att använda på lika lång tid igen. Om ens någon gång.

Är det verkligen hälsosamt att spara kläder av nostalgiska skäl?

Jag läste en smart grej på nätet. Att man ska hänga in alla kläder i garderoben med galgen åt fel håll. Kroka på galgen på stången bakifrån. Man plockar ut allting och hänger in det igen. Åt fel håll. Och sen när man använt plagget en gång hänger man in det åt rätt håll igen. Och allt som hänger åt fel håll fortfarande efter ett år kan man göra sig av med.

Det är mycket klokt. Men det är svårt när man som vi har för lite garderobsutrymmen. Vi måste lägga undan sommarkläderna på vintern och tvärt om. Då kan man inte kroka hit och dit.

Men man kan köra samma grej fast halvårsvis förstås.

Jag har en låda med kläder jag inte använder så ofta men kanske kommer att vilja ha. Den står på hyllan högst upp. Den är konstant full.

Och när jag öppnade den kan ni ju tänka er hur hjärnan gick igång. ”Åh, den här..!”. ”Åh de här fina..!” och så vidare. Hälften slängde jag och resten behåller jag. Ett tag. Och ner i lådan åkte istället sommarkläderna. Det kändes i alla fall bra.

Och jag hittade några roliga saker. Ändå. Som gjorde mig lite glad på riktigt.

En fin kjol från Indiska. Jag älskade den här. Och glömde sen bort den.

Jag tror att mitt stora problem är att jag förknippar saker för starkt med händelser eller med människor. Jag får för mig att någon blir sårad om jag slänger eller skänker bort något jag fått i present. Även om jag inte längre använder det så spar jag det.
Och så tänker jag att kanske ångrar mig. Och vill ha det sen.

Är det normalt att ha en virkad paj bland sina sjalar?

Stöldgods. Ooops.

Hur som helst så har jag två kassar fulla med kläder som jag i morgon ska skänka till en loppis. Bra jobbat. Jag har en kasse full med kläder som ska slängas. Bra jobbat. Och en liten hög till en kollega som jag vet har lite lika stil som jag. Hon kanske vill ha de där två blusarna som jag köpte men bara använde en gång. Annars får loppisen dem också.

Högst upp står några fina lådor som kommer från Glossybox. Dessa är perfekta att slå in paket i. Eller fylla med fina saker.

Och så hittade jag mina fina bröllopsskor. Jag måste göra något kul med dem. Funderar på att hänga dem på en krok i sovrummet. De är ju fina. Och inte ett dugg välanvända. Dem har jag ju bara haft en dag.

Nä, jag ska känna mig nöjd ändå. Men jag var vekare än jag trodde.

Tusan också.

 

4 thoughts on “All in men hälften out

  1. Bra gjort! Att rensa garderoben är så bra. Jag har gjort det i omgångar i två år nu, men jag startade med en rejäl utrensning. Nu tittar jag ini garderoben lite då och då för att se om det inte går att slänga iväg nåt.

    Den kjolen från Indiska var ju så himla fin. Den hade jag velat ha nu i vinter. Blommor på svart är så snyggt 🙂

  2. Grymt bra jobbat! Rensa garderob är _svårt_! Det är så lätt att fastna i sentimentala spår. Vid en rensning sparade jag alla plagg jag var osäker på i en svart plastsäck. Lät den ligga i ett år (utan att sakna ett endaste plagg). Bestämde mig radikalt att slänga säcken utan att titta på innehållet. Läskigt, men de gick! Men jag får väl erkänna att jag än i dag undrar om jag råkade slänga några guldkorn… 🙂

  3. Jag tror inte det är bra att spara på saker bara för att det väcker minnen. För dina minnen finns ju inte i plaggen… Eller sakerna.

    Ta kort på de där faboriterna o skänk sedan. De gör ju ingen nytta hos dig om du inte använder dem. Tänk på att någon annan kan bli glad istället o då har du ändå fotot kvar. Gör något roligt av dina foton o rama in med ramar av din tejp eller så.

    Bröllopsskorna förstår jag dock om du har kvar och ja! Gör något roligt med dem så de syns o inte bara står i en låda i en garderob.

    Det du tex inte använde förra vintern kommer du inte använda nu o det du inte hade i somras kommer du inte ha nästa sommar. Rensa! Dina minnen finns ju kvar ändå!

Kommentera

