Matlagningslördag

Igår hade jag en superlördag. En lördag jag sett fram emot länge. En välplanerad dag som vi funderat på och planerat väl. Som sagt. Inget märkvärdigt. Och det var just vad vi planerat. Att inget skulle vara märkvärdigt, svårt eller stressigt.

En lugn och bra dag. Väl uttänkt.

Vi började med att åka till stora staden. Vi var där redan vid 10. Jag skulle köpa en klänning jag sett på Åhléns. Det lilla orosmomentet var ju förstås om den skulle hänga kvar. Jag såg den där för en vecka sen. Den hängde inte kvar men fanns kvar. På ett nytt ställe. Provade den 10.03 och 5 minuter senare gick jag ut ur butiken. Jag tror att jag och min man var den enda som var inne på Åhléns bland kläderna just då. Ljuvligt.

Sen åkte vi hem. För nu skulle den stora matlagningsaktiviteten börja.
För några veckor sen hade jag en liten happening med min avdelning på jobbet. Vi var iväg på en matlagningskväll. Vi fick laga thailändsk mat. Detta gjorde vi så bra att jag blev sugen på att prova hemma. Med jobbet gjorde vi säkert 10 rätter. Hemma igår gjorde vi två. Men de vi gjorde blev nästan onödigt lyckade. Och godare än jag ätit på restaurang. Faktiskt.

Här ser ni hur det var och hur det blev.

Vårrullarna innehåller: nötfärs, vitkål, purjolök, glasnudlar, vitlök, vattenkastanjer, morot och ljus bönsoja.

Grytan innehåller: lövbiff, purjolök, gul lök, röd lök, chili, ljus bönsoja, vitlök och ostronsås.

Nu funderar jag mycket på vad man skulle kunna ha i vårrullar om man vill göra dem lite annorlunda. Försvenskade? Kan man göra något juligt? Efterrätt? Vegetariskt?

Recept frågas det om. Redan. Jag har inget. Blanda bara. Ingredienserna har jag gett er. Lite sånt och lite sånt. Lätt som en plätt. Vårrullsdegen köpte jag i en asiatisk affär. Ljus soja och ostronsås finns på ICA. Testa er fram. Det kan inte bli fel. Vårrullarna friteras. Akta er för oljan. Stek blandningen till rullarna snabbt innan den rullas in. Grönsakerna ska inte vara mjuka.

2 thoughts on “Matlagningslördag

Kommentera

