Att komma ikapp

Jag skulle ha varit ledig halva dagen idag. Efter lunch. Men sen kom jag på att det inte är någon mening med att vara ledig en halv dag. Så jag är ledig en hel dag istället.

Morgonen nu har jag ägnat åt att komma ikapp. Det behöver jag ibland. Saker blir liggandes, halvgjorda eller helt ogjorda. Mentalt och fysiskt.

Nu på morgonen har jag tvättat lakan, betalt en räkning som var viktig, packat inför en utflykt vi ska göra idag, fört över pengar hit och dit, skänkt pengar hit och lagat rotfruktsgratäng. Bland annat.

Nu känns det skönt. Nu ska jag ta en kopp kaffe, lägga fötterna på bordet och kolla på Julkalendern. Och så ska jag stänga av. Det har varit en jobbig vecka på jobbet och det har jag ältat halva natten. Men nu stoppar jag in en pinne i det hjulet så att det blir tvärstopp och så ägnar jag mig åt sånt som är viktigt istället.

För en gångs skull har vi eldat ljusen som vi ska. Inget man ser på den här bilden, men vi brukar få panikelda ibland när vi den tredje advent inte ens tänt det andra ljuset.

Men inte i år.

Ett stort framsteg.

 

2 thoughts on “Att komma ikapp

Kommentera

