Nästa år

Nästa år ska jag baka muffins oftare. Jag ska alltid ha muffins i frysen. Om jag har lust alltså.

Jag ska se mindre på TV och mer på sånt som är bra. Filmer. TV-serier man minns.

Jag ska heja på dem som är bra och jag ska skita högaktningsfullt i dem som är dåliga. Och då menar jag dem som är dåliga på insidan. Inte de där som är dåliga på att åka skidor eller som har en sjukdom. Utan de som är dumma i huvudet.

Jag ska virka mer och fler onödiga saker. Jag ska sticka en kjol om jag känner för det en dag i april och jag ska sy en väska om jag behöver det. Om telefonen ringer samtidigt kanske jag struntar i att svara. Eller så svarar jag. Det beror på.

Jag ska laga mustiga grytor och steka frasiga pannkakor. Jag ska frysa in stora mängder med goda hemlagade kroppkakor och jag ska äta massor av min makes surdegsbröd. Men bara när jag själv vill.

Jag ska ägna mindre energi åt jobbet och mer åt mina kollegor. Jag ska trivas med mig själv på mitt rum och ha stökigt på skrivbordet när jag känner att det känns bra. Jag ska heja på chefen och säga trevlig helg när det är fredag. Där emellan ska jag inte bry mig så mycket. Bara om jag vill.

2013 ska bli ett tystare år än 2012. Jag orkar inte med allt ljud och allt babbel hela tiden. Jag ska stänga av radion i bilen när jag åker hem från jobbet. Om det inte är en jävligt bra låt för då kanske jag vrider upp och skrikvrålsjunger. Helst fel text också för jag är inte så bra på texter nu för tiden.

Mina naglar ska vara målade hela tiden 2013. De ska vara klanderfria och lite berömda. Man ska ge dem beröm på jobbet och undra lite över varför jag har glitter bara på en nagel. Eller varför alla naglar är röda utom en som är rosa. Eller grön. Helst ska de ha konstiga färger. Som inte matchar mina kläder i övrigt.

Jag ska kallprata mindre på Konsum med folk som jag inte känner så väl. Kommentarer som ”Vi kan väl höras, ta ett glas vin eller en kopp kaffe någon dag?” ska jag låtsas som att jag inte hört. Om jag nu inte vill förstås. Då ska jag avboka något tråkigt och göra detta roliga istället.

Jag ska äta på finporslinet lite oftare i 2013. Använda smycken varje dag. Dricka bubbel en tisdag ifall Äntligen hemma är extra bra den dagen.

Jag ska skåla för mina vänner och dem som jag känner och dem som jag inte känner dem skiter jag i. Om de inte är trevliga förstås för då ska jag lära känna dem. Om jag får.

Jag ska läsa fler böcker 2013. Jag ska åka till Biblioteket ibland. Sitta där och vara tyst och hosta lite tyst i armvecket så att jag inte stör de där som sitter och läser tidningar längst ner till höger.

Allt ska bli bättre 2013. Det ska jag se till.

Det ska bli mycket mer av det ena och en helvetes massa mindre av det andra. Och tvärt om.

4 thoughts on “Nästa år

  1. Jamen vilken fantastisk lista/manifest/årsplan! Jag blev genast grymt inspirerad och ska nog revidera min egen min lite jävlar anamma! 😀

  2. Så bra! Vilken lista, heja dig!

    Mitt största mål det här året är att lyssna på och lita på magkänslan.

    Kram!

Kommentera

