Tack. Eller?

Jag blir snart galen.

Varför har folk slutat att säga ”tack”? Är det omodernt? Töntigt? Överreklamerat? Så 90-tal?

Jag har tänkt på det länge nu och jag fattar faktiskt inte. Jag upplever att barn är bättre på att säga tack än vuxna. Men hur barnen lär sig det vete tusan. Kan inte föräldrarna borde ju inte barnen heller kunna. Men de lär sig i skolan och eller på TV kanske.

Eller är jag töntig? Är det mig det är fel på? Är ”tack” ett gammalt och förlegat ord som vi inte behöver använda längre? Är det ett tecken på att man är undergiven? Nedvärderar man sig när man säger ”tack”? Är det att höja upp någon annan när man visar att man är tacksam för något?

Eller?

Jag bara undrar. För nu är min gräns snart nådd. Nu bjuder jag snart inte till längre. Varken när det gäller komplimanger, tjänster eller gåvor.

Tack för ordet. Och tack för att du läste.

8 thoughts on “Tack. Eller?

  1. Jag gillar ordet tack, och kan bara instämma i att folk i allmänhet har blivit dåliga på att använda det ordet! För mig är det en självklarhet att säga tack när någon håller upp dörren åt mig tex….

    Tack för att du tog upp det 😉

  2. Ja,man kan undra!!! 😛 Håller med dig till fullo!! Kan inte förstå det jag heller! :/ Säger bara skärp Er!! Det kostar inget att säga TACK…. Det är väl ändå det minsta man kan begära!!!
    Tack för att du berör detta ämne!
    Mvh Ingrid

  3. Det är en väldigt trist utveckling, oavsett vad det beror på. Tror dock du är något på spåret med hela tredje stycket. Känns ibland som att folk upplever sig själva som så viktiga att de varken behöver be om saker eller tacka för sig.

  4. Höll upp dörren för en pappa med barnvagn igår. Han tittade inte ens upp. När detta händer hojtar jag alltid lika sarkastiskt: varsågod!
    Tack för att jag får följa din blogg, gillar verkligen hur du skriver! 🙂
    /m

  5. Nej jag skriver under. Vad är det för fel på folk? Är vi så stressade idag att vi glömmer? Jag fattar inte vad det är.

    Allt från att tacka för saker, komplimanger, en bil som stannar när man ska gå över gatan eller någon som håller upp en dörr. Jag fattar inte. Hoppas folk skärper till sig snart!

  6. Jag säger alltid tack till alla som gör något snällt för mig, men tyvärr så är det ju inte så många som säger tack när man gör samma sak.:-( Vet inte varför, men jag håller med dig.

Kommentera

