Tillbaka-kaka

Idag har jag varit på ett slags vårdinrättning. Jag är inte sjuk eller så. En kontroll kan man säga. För att kolla så att jag inte är sjuk. Där fick man ta på sig små blåa tossor på fötterna. Inget konstigt med det. Jag gjorde som man skulle. Det var blött och slaskigt ute så tossorna fyllde verkligen sin funktion.

När jag var klar med besöket gick jag ut i kapprummet för att ta på jackan och ta av tossorna. Då satt en dam där på en soffa.

”Vilka fina skor du har” sa damen.

Jag får ofta beröm för mina knallröda blanka kängor. Jag blir alltid så glad när det händer. Så jag sken upp i hela ansiktet, tittade på damen och sa ”Vad snällt. Tack ska du ha!”.

Då säger damen: ”Ja, de är mycket snyggare än de där hemska du har under!”.

Snopet. Tanten tyckte tossorna var finare än kängorna. Så pass mycket snyggare så att hon till och med kunde kosta på sig att säga att de röda var hemska.

Ha ha. Jag skrattade lite finurligt och gick där ifrån. Jag sa lite käckt ”Hej då och lycka till!” till tanten när jag gick ut genom dörren.

Men inom mig tänkte jag ”Ska du verkligen säga det, du som har så skitfula skor!”.

För tänka vad man vill får man. Det är fortfarande fritt.

Som straff för att jag tänkte så fula tankar om hennes skor så hade jag fått en kallelse i brevlådan när jag kom hem. Till kontroll hos tandläkaren.

Men skit samma. Det är värt det.

Hon hade skitfula skor. Hon visste nog bara inte om det.

Men jag lovar. På hedersord!

4 thoughts on “Tillbaka-kaka

  1. Ibland räcker det första man säger. Utan att man förtydligar. Det fattade nog inte tanten.
    Hon snodde säkert med sig blå ”skor” hem.

  2. Haha, men det var det värsta, så säger man väl inte?!

    Jag vill säga till henne att smaken är som baken, vissa har stor, vissa ingen alls.

    Hoppas hon skulle in på synkontroll eller nåt.

Kommentera

