Tröttnar ni på er själva ibland?

Hur är det med dig? Tröttnar du? På dig själv liksom? Tittar dig i spegeln och önskar att du sett något annat. En rödhårig typ istället för blondin? En fransyska istället för en asiat? Skulle du vilja kliva i ett blåställ när du åker till jobbet istället för Konsums uniform? Önskar du att kameran var ditt redskap istället för grävskopan? Skulle du vilja bo i ett torp istället för i den där lägenheten du hyr?

Jag är i det stora hela nöjd med min tillvaro. Jag är ju själv med och styr det här skeppet så jag försöker styra det åt rätt håll. Även om jag inte alltid vet åt vilket håll som är sådär jädra rätt. Och om det är rätt kanske det bara är rätt ett tag. Mitt när man fått upp rusångan borde man kanske svänga 90 grader åt vänster. Så kan det ju vara.

Jag är så nyfiken på hur andra lever sina liv. Vad äter du till frukost? Hur ser det ut i badrummet där du borstar tänderna varje morgon? Borstar du tänderna med kranen på och vilken sorts tandkräm använder du? Fönar du håret varje morgon? Hur tar du dig till jobbet? Eller pluggar du?

Jag är inte så intresserad av hur kändisar gör när de får naglarna fixade på den där nya coola salongen. Eller när de är på gala. Jag vet hur det är att gå på fest. Jag har varit på fest. Flera gånger. Jag vet hur det kan vara. Men vilket tvättmedel använder de och hur ofta dammsuger de? Vad förvarar de i sina källarförråd och vad äter de till frukost på tisdagar? Har de också torkande betongfat och ljusstakar på golvet i vardagsrummet?

Jag tror verkligen inte att gräset är grönare på andra sidan. Skulle det mot förmodan råka vara det så är det plastgräs. Det är jag säker på. Men det är otroligt intressant på andra sidan. Det tycker jag. Någon på andra sidan kanske har kommit på ett skitsmart sätt att leva sitt liv på. Det där bästa sättet. Som jag borde lära mig mycket av.

Jag har läst för lite böcker på sista tiden. Sett för få filmer. Jag behöver lära mig andra sätt att leva på. Andra vägar att gå. Ha andra sorters kläder på mig och prata om andra saker.

Hur gör man?

2 thoughts on “Tröttnar ni på er själva ibland?

  1. Jag är aptrött på mig själv. På alla sätt och vis. Vill byta frilla, brillor och välja ny väg.

    Du får skriva tio frågor o be om svar är i bloggen om det du undrar, för jag håller med. Vardagen o det där är intressant!

  2. Garn över hela vardagsrummet inkl soffan. Böcker i travar, flera på gång samtidigt. Läs ”den tomma stolen”, ”50 nyanser av honom” och ”cirkusen”. Plattar håret nästan varje dag. Älskar att slippa glasögon och linser pga laseroperation. Städar för sällan. Köper galet färgglada sängkläder och njöt av granen ända tills förra helgen. Gråter ofta, men är känd som den som alltid är glad. Kallar min bil vid namn, är klängig på min man och slarvar med att äta frukost. 🙂 Ett litet fönster in till mig…

Kommentera

