Att stå emot

Jag vet inte varför. Men jag har försökt att stå emot. Och som sagt, varför vet jag inte. Men jag har omedvetet haft något emot de där nyanserna. De där femtio. Av honom.

Jag tänkte att jag inte skulle läsa de där böckerna. Av princip.

Skitkonstigt. Vad jag har för principer? Jag som inte ens gilla principer. Och nu hade jag en. Utan att veta varför.

”Har du läst de där böckerna?” frågade en släktvän mig i lördags över ett glas vin. Jag fattade precis vad hon menade. ”Lustigt, jag skulle just fråga dig!” svarade jag. Det visade sig att vi båda hade principer. Och att de sa åt oss att låta bli.

Vi startade i och med detta en bokcirkel. Första boken blir just den som vi av princip inte skulle läsa.

Nu har vi det som läxa. Och vi måste läsa ut den. Även om den är skitdålig.

Varför den nu skulle vara det?

Jag har hört så mycket.

Har du läst den? Dem?

4 thoughts on “Att stå emot

  1. Har läst, eller lyssnat rättare sagt :). Gillart! Men jag tro du/ni ska läsa den på engelska, den gör sig bättre på originalspråk.

  2. Inte läst. Vet inte varför jag också vill stå emot. Känner mig lite trotsig o tvär. Håller mig ett tag till.

  3. Jag har inte heller läst den, men köpt den till min dotter, på engelska. Jag kanske ska försöka mig på den när hon har läst ut den?!

Kommentera

