Baka, baka liten kaka

Förra veckan var det jag som var ansvarig för fredagsfikat på jobbet. Vi är en liten (?) klubb på drygt 30 personer som bakar till fredagsfikat på jobbet. Jag var inte med mina första år på företaget för jag vet att jag alltid drabbas av prestationsångest när det är min tur, men efter lite övertalning gick jag med. Och nu bakade jag för andra gången.

Den här gången blev det mördegsformar med kola.

De var inte svåra att göra, men när man ska göra 40 stycken hinner man att tröttna. Så kan man säga. En enkel sats blir bättre. Och roligare.

Det står att det ska bli 25 per sats, men jag fick nog bara ihop 40 på dubbel sats. Jag tyckte det blev för lite deg i formarna annars. Mindre formar skulle nog vara att föredra.

Eftersom jag både är nörd och kontrollfreak så väger jag mina degbitar när jag gör sånt här. Allt måste bli lika stort, annars stör det mig. 🙂

Och så var det dags att koka kola… Gick lätt som en plätt med termometer. Jag kunde till och med måla naglarna under tiden.

Och så ner med det färdiga resultatet i julburken som fick åka med till jobbet för andra gången på en vecka.

Och så det färdiga resultatet. En dålig mobilbild från jobbet. Här är kakorna med lite florsocker på.

En kaka jag tror att jag kommer att göra fler gånger. Nu när jag ändå köpt hem sån där lite udda sirap.

One thought on “Baka, baka liten kaka

Kommentera

