Macaroner

En gång för 150 år sen var syrran och hennes man här och hälsade på och då gjorde vi macaroner. Jag blev lite svettig under armarna (och även inombords, i själen) av detta och tänkte att detta gör jag inte om i första taget. Det har jag heller inte gjort.

Men! Så strök jag omkring bland bakgrejerna på ICA när jag skulle köpa udda sirap och då fick jag syn på något spännande. Macaron-mix. Jag kunde välja mellan choklad och citron och jag tog citron. Choklad kändes lite… trist… Helst hade jag velat ha en neutral för att kunna preppa den med något smarrigt, men nu fick det bli citron. Det mest neutrala av de sorterna jag hade att välja på. Tyckte jag.

Och i morse när jag vaknade tänkte jag att det var en bra dag för testning. Så jag satte igång.

När jag skulle göra fyllningen kom jag på att det är rätt trist att göra exakt det som förväntas, så jag tog fram min bästa burk (som jag också köpte på ICA) ur skåpet och blandade i en rejäl skopa lakrits i citronsmeten. Gott!

Och allt blev hur bra som helst. Det skulle bli cirka 20 och jag fick ihop 23 tror jag. Och det är ju bra. Men nästa gång vet jag att jag kan göra dem lite större.

Och vad ger jag detta för betyg nu då? Jo, full pott! Detta var verkligen en höjdare. De får ett litet litet litet minus på grund av att det bara fanns citron och choklad, men kommer de med en neutral smak också så går jag av på mitten av extas.

Allt ingick i förpackningen förutom 2 ägg (äggvitor), 50 gram smör och 1 matsked mjölk. Resten fanns i lådan. Och det jag behövde i prylväg var en sprits, en elvisp, en skål, en slickepott, ett bakplåtspapper och en ugn.

Detta får 5 fikakalas av 5 möjliga av mig.

6 thoughts on “Macaroner

Kommentera

