Dubbeltumme

Fick ett tips om en app där man hittar massor av recept på nyttiga efterrätter. Jag hann knappt läsa klart tipset förrän jag laddade hem appen för 15 ynkliga trocarderos. (Eller om det var SEK, jag minns inte vilket).

Och jag är kär i appen nu.

Den heter Healthy Foods och kommer från gänget bakom Green Kitchen Stories.

Och jag var naturligtvis tvungen att testa ett av recepten direkt. Liquorice Truffles. Ja, ni fattar ju själva. Receptet finns inte på hemsidan (tror jag inte i alla fall) men ni ska få det av mig.

Jag är ju obstinat när det handlar om recept så jag tog lite mer av vissa grejer (läs; lakritspulver), men ni ska få originalreceptet.

Liquorice Truffles

30 sötmandlar
20 dadlar
2 tsk kokosolja
2 tsk riven kokos

2 tsk kakao
1 tsk lakritspulver (i smeten)
1 tsk lakritspulver (att rulla bollarna i)

Mixa först mandlarna så mycket som du själv tycker.
Häll sen i resten av ingredienserna och mixa till en jämn smet som liknar mjuk fudge. Späd med lite vatten om smeten blir för hård.

Ställ kallt en stund. 10 min står det i receptet.

Rulla 15-20 bollar. Rullar bollarna i lakritspulver.

Jag rullade mina bollar i kokos. Bara för att jag kände för det. Jag hade så mycket lakritspulver i smeten att det var tillräckligt tyckte jag.

Kokosolja har jag hört talas om förut, men jag har aldrig sett det eller köpt det. Jag hittade en burk (och alla andra ingredienser) på ICA. Kung Markatta heter märket på lakritspulver och olja.

Oljan är nästan som stearin i konsistensen. Smakar mest ingenting men känns väldigt, väldigt fett. När man smakar på det försvinner det bara i munnen. Påminner om kokosfett som man köper när man ska göra ischoklad. Jag undrar förresten vad det är för skillnad på kokosfett och kokosolja. Någon som vet?

Hur som helst så blev dessa bollar otroligt goda. De var ännu godare idag än de var igår. De mådde nog bra av att få vila sig i kylen över natten.

Jag kommer absolut att göra fler satser av detta. Då tar jag nog i lite mer mandel…

Mitt nästa projekt blir nog detta.

3 thoughts on “Dubbeltumme

  1. Jag tror att det är så att kokosoljan är obehandlad och kokosfettet är processat och då inte lika nyttigt. Fast om man inte tänker på det så är det samma sak.

  2. Jag tycker inte om lakrits, och är allmänt skeptisk till dadlar, undrar om jag skulle våga göra dem med kakao istället?

  3. Jag försökte göra det här idag men misslyckades totalt. Till att börja med måste jag ha tagit för mycket av något då mitt blev på tok för kladdigt för att rulla några bollar. Dessutom är jag tydligen för obevandrad i dadlarnas värld då jag inte förstod att jag skulle behöva kärna ur dem först. Ja ja, bättre lycka nästa gång 🙂 I kväll får det istället bli glass och lakrits/choklad-röra, det är nog inte så hemskt det heller.

Kommentera

