The best av påskar

I somras kom vi på att vi i år ville fira påsken annorlunda. Redan då bestämde vi hur. Sen har det varit en enda lång väntan på påsken. Men som ni alla vet så blev den ju äntligen av nu i helgen som var.

Vi firade den bästa påsken på ett fantastiskt ställe där vi varit både en och två gånger förut. Fina, fina Onkel Enkel på Österlen.

Vad vi inte riktigt räknat med var att det var full vinter i Skåne i påskhelgen. Men vi deppade inte nämnvärt över det. Men att det skulle snöa på tvären kändes avlägset i somras när vi bokade detta.

Dock skiftade vädret och snön försvann snabbt från den ena dagen till den andra. Det kan man se på bilderna. Man kan nästan se i vilken ordning jag fotat.

Vårt rum (Jo, så kan vi säga tycker vi.) har ingång genom den gröna dörren. Och genom fönstret till vänster på nedersta våningen kan man se detta…

Lika vackert med som utan snö!

Eftersom vi varit på det här stället flera gånger har vi sett en hel del av det som finns runt omkring. Men aldrig har man sett allt. Vi fick fantastiska tips av andra gäster på pensionatet och vi var inte sena att kasta oss i bilen och fara iväg.

Ett tips som jag är helt överlycklig över att vi fick var Mandelmanns Trädgårdar. Tydligen har SVTs Trädgårdsonsdag spelats in där på den tiden programmet hette Trädgårdsfredag. Jag har sett så lite av den serien att jag inte kände till detta med Mandelmanns. Men nu har jag verkligen fått ett nytt favoritställe.

Vi åt lunch hos Mandelmanns. Jag kan nog säga att det var bland det godaste jag ätit. Och miljön var fantastisk. Det var inte så mycket öppet, affären var stängd, men restaurangen och en liten liten shop där inne var öppen. Det räckte för oss.

Här kommer en hög med bilder.

Vi åt deras egen halloumi som de kallar för fjälloumi eftersom den är gjord på mjölken från deras fjällkor. Till detta timjanspotatis, morotshummus och andra smarriga saker. Så gott så vi nästan ramlade omkull.

Jag längtar verkligen efter att få åka dit på sommaren!

En dag åkte vi till ett annat hett tips. Skillinge Diversehandel. En otroligt fin butik med jättefina kläder, smycken, små möbler och massa annat. Vi handlade inget där men butiken var otroligt värd ett besök. Skillinge hade också en väldigt fin hamn där solen sken som besatt. Men det var så kallt att vi knappt kunde stå ut. Men det blev vackert på bild. 🙂

På väg till andra äventyr från Skillinge åkte vi igenom Brantevik. Där spanade vi i smyg efter Hamngården där en av familjerna i SVTs Drömmen och landet (en favoritserie för mig!) arbetade. Vi hittade det lätt som en plätt och det såg supermysigt ut. Dit måste vi absolut åka på sommaren.

Jag skulle kunna visa hur många bilder som helst från den här påsken (och det har jag ju i och för sig också gjort). Men de finaste bilderna är ändå från Onkel Enkel. Och den fina matsalen där vi och 20 (?) andra åt middag på påskafton. Supertrevliga människor och otroligt många härliga skratt. Tänk att man kan ha så otroligt kul och trevligt med människor man inte känner. En del av dessa kommer jag att minnas hela livet. Och så blir det varje gång vi är där.

Jag har ingen bild från vårt rum, men det kan ni se i de gamla inläggen om ni vill.

8 thoughts on “The best av påskar

  1. Men jag smäller av! The best av påskar förstår jag verkligen att ni haft! Vilket ställe och vilka utflykter. Om några år vill jag också dit 🙂

    Tack för att du delar med dig! ❤

  2. Men åh, dit vill jag också åka nästa påsk! Ser fantastiskt ut, och så skönt att gå till en färdig påskbuffé – ser jäätefin och god ut.

  3. Åh Mandelmanns ställe! En dröm för mig sedan jag såg programmen! Dit hoppas jag kunna åka i sommar, verkligen. Tack för tipsen!

  4. Ja, verkligen the best påsk ever! Avis!

    Men du Susanne, ni gör så många roliga saker och ser så härliga platser. Har du något tips på det bästa ”romantiska weekend” stället? Vill ta med mig Mannen till något nytt och annorlunda över en helg… Tips?

Kommentera

