Dagen igår och idag

Idag har vi ledighetsdag här i hemmet under solen. Det har vi firat genom att besiktiga bilen och att åka till storstaden för att shoppa och äta lunch på IKEA.

På IKEA hände två saker som inte alls hade med möbler att göra. Först skämde jag ut mig vid buffébordet. Jag var vrålhungrig och stod och la på mat innan jag skulle gå och betala. Vid buffébordet kommer jag på mig själv med att ta en kaka direkt från efterrättsbordet och stoppa rakt i munnen. När jag plötsligt kände att jag stod och tuggade skämdes jag ihjäl. Stal jag en kaka eller? Jag hade ju inte betalt ännu. Jag kunde lägga 100 kakor på brickan om jag ville, det var ju buffé… men att ta en och stoppa i munnen. Nä, det är inte fin stil.

På vägen genom varuhuset hörde vi en mamma som ropade på sin dotter. ”Hon är verkligen borta” sa hon till personalen som frågade om signalement. Min man och jag gick vidare och efter några minuter såg jag en liten flicka sitta och leka på badrumsavdelningen. Jag frågade flickan om hon hette XXX och det gjorde hon svarade hon så glatt. Jag bad henne följa med mig för att hitta hennes mamma och det gjorde hon lite blygt och motvilligt medan hon berättade att hon bara hade gått rakt fram och följt pilarna på golvet.

Mamman och flickan återförenades lyckligt och jag blev lite rörd av stunden och firade det med att köpa en färgglad ljusslinga till uteplatsen. Den (slingan) ska skålas in ikväll.

Först skämde jag ut mig och sen gjorde jag gott. Så det går jämnt ut.

Pinsamheten vs Hjälpsamheten
1-1

Jo, igår då. Då var vi iväg hos finingar hela dagen och badade och plaskade och cyklade och grillade och spelade fotboll och höll på. Och så åt vi tårta.

Tårtan är en Brownietårta med Blåbärsmousse från Arla. Enkel att göra även om det var många moment i moussen. Men inget var svårt. Det enda som var liiite knepigt var att få ur den ur formen utan att den sprack. Men jag värmde upp kanterna på formen med en varm trasa innan jag öppnade springformen. Då släppte det fint.

Andra bilder från dagen:

Poolen…

Delar av knytisbuffén som både serverades på finporslin och direkt ur plastburkarna. Vi kan kalla det cross kitchen.

Vi cyklade lite. Mest genom att sitta på flaket eftersom sadeln ännu är för hög för oss.

Och så åt vi tårta.

En jädra bra dag om du frågar mig. Den avslutades med att sitta ute på altanen tills klockan var 23. Då var det typ 10 grader varmt ute. Lagom.

One thought on “Dagen igår och idag

  1. Det låter perfekt! Ja kanske allt utom buffén. Men du väger väl upp det med allt annat.

    Ett tips om tårtan, fast jag inte hunnit testa på just den här. Lägg overheadplast eller klipp en plastficka o lägg i formen. Då lossnar allt ochdet blir konditorsnygga kanter 🙂

    Kram!

Kommentera

