Har jag berättat?

Har jag berättat att jag och min man lagade världens godaste middag för några helger sen?

Kolla får ni se.

130626-12 130626-13

 

Kåldolmar kan vara bland det godaste jag vet. Och inte blir det sämre av att den färska vitkålen just nu är så god att man får hicka.

Vi har inget recept på våra kåldolmar. Men vi blandar färs med lök, peppar och salt (inget ris som en del har) och så gör vi lagom stora bollar av dem. Den lindar vi in dem i vitkålsblad som vi kokat lite (hela huvudet rakt ner i en kastrull) för att bladen ska lossna bättre och blir lite mjukare.

Sen ner i en ugnsform. Packa ihop dem så håller de. Vi brukar hälla på lite vatten och en skvätt soja. In i ugnen ett tag. 200 grader en halvtimme kanske ungefär.

Sen gör vi sås på skyn som ligger under kåldolmarna. Ner med valfri grädde i en kastrull och så skyn. Och sen är saken biff.

Eller dolme snarare.

Så himla gott.

Jag dånar.

5 thoughts on “Har jag berättat?

  1. Jag har aldrig vågat mig på kåldolmar. Har fått för mig att det är skitsvårt o nu låter det plötsligt enkelt. Hmm, luras du eller är det så?!

    Det ser gott ut och jag är hungrig men måste sova. Zzzz.

  2. Åh herregud så gott! Det är nog det godaste man kan äta. Det fick mig också att tänka på att jag inte sett den färska vitkålen här ännu. Det måste väl finnas här med? Joo, det måste det ju.

    Till mallan: Jo, men det är så enkelt. Det jag tycker är krångligast är nog att koka kålhuvudet. Det är som så stort och tungt och när man plockar bladen från huvudet så bräner jag mig alltid. Men jag är nog inte så tålmodig och väntar tills det svalnat bara.

  3. Kåldolmar är bland det godaste som finns! Att ringla sirap och smör/margarin på kåldolmarna innan dom åker in i ugnen, ger en god karamelliserad smak.

Kommentera

