Semester och kalas

Det är semester här nu. Det firar jag med att vara förkyld och dessutom genom att skaffa mig någon magbacill… Ljuvligt. Men jag tänker inte låta det ena eller det andra förstöra, så jag nonchalerar och fokuserar enbart på att vara ledig och att ta det lugnt. För det är vad jag vill. Vara ledig och vila mig.

Så därför gör jag det. Samtidigt som jag snyter mig och har ont i magen. Men det går bra.

Men innan jag fick ont i magen och snor i näsan så hade jag kalas. Jag brukar ha det en gång om året vid den här tiden. Det passar nämligen så bra ihop med min födelsedag.

I år bjöd jag på korv med bröd och tårta.

Vi var ganska många på kalaset och jag ville inte göra två tårtor, så jag gjorde en extra hög tårta istället. Det visade sig vara mycket begåvat. Jag la helt enkelt två tårtbottnar på fatet och la sylt och vaniljkräm mellan. Tårtan blev hög och fin och räckte till många fler.

Här kan man se en bild på en likadan tårta med bara en (bara?) botten.

Fast jag gjorde muffinsar också. Som jag inte åt själv för jag orkade inte. Men det är vaniljmuffinsar med lemon curd i (jag gröpte ur dem lite och la i en klick efter att de gräddats). Ovanpå dessa spritsade jag grädde med lakritspulver i. Citron och lakrits är min bästa kombo tror jag nästan.

En mycket trevlig och kul dag med snälla och glada gäster. Fick fina presenter som vanligt och blev bortskämd och mallig.

Bland annat fick jag hembakade mandelbiskvier som är så goda så det är löjligt.

Tack alla som kom och förgyllde min dag!

One thought on “Semester och kalas

  1. Men smart med tårtan! Har aldrig tänkt på det innan, tack! ❤

    Muffinsen. To die for om du frågar mig. Ja trots att jag inte smakat. Jag kanske skulle stannat förbi på min semme trots allt 😉 Tänk vad paff du hade blivit. Och jag själv också för den delen.

    Krya på dig o njut av semmen!
    Kram!

Kommentera

