Kære Danmark

Danmark är ett land som jag gillar. Därför var jag extra glad i våras när några jag gillar sa ja tack när jag frågade om de ville följa med dit på semmen.

Så i torsdags åkte vi till Köpenhamn.

Najs.

Det strulade med hotell från början. Jag hade bokat in oss med Coop-kortet på ett hotell som var anslutna dit. I sista sekunden kom ett mail från Coop där det stod att hotellet bytt ägare och att de nya ägarna inte ville ansluta sig till Coop. Så vi fick snällt byta hotell.

(Jag och min man har bott supermycket på hotell med Coop Hotellpremie och detta har aldrig hänt förut. Vi kommer att fortsätta att boka genom detta och oroar oss inte det minsta för att det ska hända igen.)

Vi hittade Scandic Front som visade sig vara ett jättefint och bra hotell. (Dock inte anslutet till Coop Hotellpremie ifall ni undrar…).

 

Vi hade tur och fick ett rum med två våningar och balkong. Man ser dessa rum överst… Vet inte vilken balkong som var vår men typ på mitten någonstans. Man kan se sovrumsfönstren allra allra högst upp… små smala…

 

Soffa, fåtölj och skrivbord nere… på ovanvåningen (loftet) var det sovrum och badrum.
Superior Plus hette rummet och man kan se mer av det här. Vi hade tur som hittade dessa rum eftersom vi var ute i sista sekunden på grund av avbokningen från det andra hotellet.

Hur som helst. Vädret var strålande i dagarna fyra. På gränsen till för varmt om du frågar mig, men det finns skugga även i Danmark så jag placerade mig där och hade det hur bra som helst.

Här har vi vackra Nyhavn när vi spenderade många timmar. Vi åt på flera ställen och stannade till för ett glas vin ibland och så vidare. Otroligt bra mat på alla ställen och trevlig personal.

 

Särskilt kan jag rekommendera Cap Horn om man ska äta middag där någonstans. Otroligt god mat och väldigt, väldigt trevlig personal.

Bäst mat och trevligast personal mötte vi på restaurang Wining and Dining. En restaurang vi aldrig hade hittat om vi inte fått tipset av en dansk kollega till mig. Detta är en restaurang med ett kul koncept. De serverar tre rätter. Förrätt, varmrätt och efterrätt. Detta är vad de har. Man kan alltså inte välja. De har bara en rätt av varje och det är vad man får. Om man som jag gillar att prova nytt och tycker om ”allting” är detta ett urkul koncept. Maten var otroligt god och servicen fantastisk. Verkligen ett ställe jag kommer att gå tillbaka till. Bra priser också. 445 eller 545 DKK för tre rätter med olika vin till alla rätterna. (Två olika vinpaket därav prisskillnaderna).

Detta var menyn då vi besökte dem:

Forret
Carpaccio af letrøget sværdfisk med tomatsalsa, sprødsalat og frisk revet parmesan ost.

Hovedret
Tournedos af Dansk oksemørbrad med sommergrønt, bagte kartofler samt ristede kantareller og madeira sauce.

Dessert
Passionsfrugtkage med sprøde chokokugler samt kokos is.

Har inga bra bilder från kvällen så jag ska bespara er dem.

(En annan kväll åt vi här. Gör inte det om du är i Köpenhamn. Det var inte bra. Nonchalant och sur personal, otroligt långa väntetider och mat som man kunnat laga tusen gånger bättre själv.)

När jag ändå är inne på mat vill jag tipsa er om mother. Ett trendigt men ”ledigt” ställe som jag fått tips om av en annan kollega (mina kollegor har bra smak, det märker ni va?). Det var inte så lätt att hitta och vi fick gå långt, men det var värt promenaden.

Surdegspizzor bakade i vedugn. Var säger ni om det?
Det var 300 grader varmt den här dagen och vi svettades floder, så så många bilder orkade jag inte ta. Men kolla in hemsidan.

Innan vi gick till mother besökte vi Tivoli. Jag vet inte om jag varit där förut (kanske när jag var liten) men det var en glad överraskning att det var så fint som det var. Superhärligt med massor av blommor och fina små restauranger och pubar. Vi åkte inget, men vi spelade lite på chokladhjul och släckte törsten lite här och där…

 

Jag gillar att åka grejer som går fort, men något jag aldrig någonsin skulle utsätta mig för är Vertigo. Det värsta jag någonsin sett. Armarna snurrade runt, planen längst ut (som man sitter i) snurrade åt alla håll och var mer upp och ner än rättvända. Utan tvekan det värsta jag sett. Men så står det också ”Vertigo er den vildeste og hurtigste forlystelse”. Vi diskuterade hur mycket pengar vi skulle vilja ha för att sätta oss i denna helvetesmaskin. Jag sa att jag skulle göra det för 10.000:- men de andra sa att det inte fanns tillräckligt med pengar i världen för att göra det. Jag är glad att ingen erbjöd mig 10.000:- för jag hade nog ångrat mig då.

Vad gjorde vi mer då? Jo, vi såg vackra hus…

 

Njöt av den otroligt härliga atmosfären…

 

 

Tjuvkikade genom ett staket på någon form av sandslottstävling eller utställning

 

Åt jättegoda stjerneskud

 

Antecknade på kartan och ritade ringar här och där och sa ”hit ska vi” och ”det är inte så långt att gå”, ”vem vill följa med hit?” och så vidare…

 

Och så fick jag besöka min drömbutik UNO där jag köpte en grön alldeles för dyr klänning. Men vad gör det? Nu hänger den i garderoben och är jädra skitsnygg. Och jag är superlycklig. Och jag vet precis vad jag ska ha på mig jämt jämt jämt framöver.

 

Vi såg även världens bästa skyltdockor i en affär vi gick förbi

 

Och så köpte jag världens snyggaste ögonskugga hos Sephora och längtar tills år 2045 då vi kanske har en sån butik i närheten av där jag bor…

 

(Vill gärna slå ett slag för nagellacket som jag har på fingrarna… sitter så bra att naglarna växer ut innan det blir avskavt… Isadora Sugar Crush).

Ja, det var väl det man kan säga om den resan. Hur bra som helst. Och väldigt kul och trevlig stad. Verkligen som att komma utomlands.

Hoppas att vi snart kan åka tillbaka!

3 thoughts on “Kære Danmark

  1. Vilken tur att det ordnade sig med hotell ändå! Vilken otur :/

    Ser fantastiskt ut! Så bra med dig som delar med dig av semmen, för det är som att jag får komma iväg på semester trots att jag sitter i skuggan under ett prasoll i min egen trädgård.

    Sedan tror jag inte att klännigen var för dyr. Alltså om du älskar den så är det ju värt det. Du kommer att minnas semester o allt fint varje gång du använder den eller bara ser den i garderoben ❤
    Kramar!

Kommentera

