(Korv)bröd

Ibland när jag tycker att det blir för trist bestämmer jag mig för att testa nya saker. Behöver inte vara parkour, svärdslukning eller obehagligt svår jazzmusik. Det kan vara små saker.

Som lchf till exempel. Bara för att. För att testa.

Och jag trivs med lchf. Jag mår bra. Jag blir sams med min mage och jag får ett jämnare humör. Så är det. Så ibland lchf-ar jag kraftigt. (Ibland gör jag det inte alls. Sån är jag. Ena dagen si och andra så. Ingen ordning alls.)

Men hur eller hur så är det kul att testa och härom dagen ville jag testa att baka korvbröd. Mest för att vi skulle äta korv och inte hade något lämpligt bröd hemma. Men även för att det var spännande.

Bakade en halv sats med hjälp av ett recept jag hittade. Och det blev bra. Nästan för bra.

Kolla här. Helt perfekt.

Och rödbetssallad då liksom. Är inte det världens bästa uppfinning?

Lchf korvbröd

8 st

50 gram smör
6 ägg
1,5 dl vatten
1 dl kokosmjlöl
2 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
lite salt (ev flingsalt att ”pynta”)

Sätt ugnen på 190 grader. Ej varmluft.
Smält smöret.
Vispa äggen luftiga och blanda sen ner smör och vatten.
Blanda alla torra ingredienser och rör ner dem i blandningen.

Låt smeten svälla 10-20 min.

Forma 8 korvbröd och lägg på bakplåtspapper. Blöt händerna med kallt vatten om det blir kladdigt.

Grädda mitt i ugnen i ca 25 min.

Jorå. Funkar även som nattmacka.

4 thoughts on “(Korv)bröd

  1. Ser smarrigt ut!

    Jag älskar (jo älskar!) bröd, men korvbröd o hamburgebröd tar jag nästan alltid bort. Väldigt oklart varför (intresseklubben antecknar hoppas jag 😉 )

    Det ser iaf gott ut o ja röbetssallad, mums!

  2. Jag antecknar mallan! 😉 ❤

    Susanne, jättefina små bröd! Korv m'ä brö' är en höjdare tycker jag. Och då är det ju trevligt med extragoda bröd! ❤

  3. Vad sugen jag blir på att baka!! LCHF har jag höga ambitioner att ‘prova’ med allvarlig konsistens. Jag läser så mycket om hur bra det kan vara, hur mycket bättre man mår när man utesluter det mesta som är ”sockrigt.” Och nu finns det himla bra recept på glutenfria bröder t.ex.!

Kommentera

