Köpstopp och andra smarta tankar

En väldigt kär vän ringde mig härom kvällen. Vi pratade i över en timme. (När hände det senast? Satt i en fåtölj och pratade. Och drack tre koppar kaffe. Bortglömd hobby). Vi började samtalet kring stress. Och jag sa det där som jag vetat länge men inte riktigt förstått. Att om man hela tiden omger sig av sysslor, radio, Internet, TV… så är hjärnan fullt sysselsatt med det och det finns ingen chans att få in en ny tanke. Något du aldrig tänkt förut. En helt ny grej. Vi sa att kanske var det därför vi växte upp med ordern ”Det är bra att ha tråkigt ibland”. Som man alltid fick höra. Som man hatade.

Men har vi aldrig tråkigt och hjärnan på stand by så finns det ingen chans att det kommer in något nytt. Den är ju redan upptagen. Var god dröj.

Jag behöver nya tankar. Och detta var en ny tanke. Även om jag tänkt den förut så har den ändå bara svischat förbi. Aldrig stannat till och slagit rot. En sanning jag levt med men aldrig förstått. På riktigt.

Innan semestern fick jag uppmaningen (ordern) från företagssköterskan att jag skulle lugna ner mig. Det var jätte farligt att leva som jag levde sa hon. Jag har verkligen lyssnat och jag har verkligen tagit det lugnare. Det känner jag. Och det märker jag. Jag har till och med haft tråkigt ibland. Varit uttråkad. Gnällt över att jag inte haft något att göra. Surat. Muttrat. Åh vad tråkigt, vad ska vi gööööra!?! Ska vi bara sitta här och glo!?!

Men i dessa stunder av tristess händer det ändå att min hjärna går igång efter en stund. Liksom tar nya vägar. Flaxar omkring hej vilt och får helt plötsligt tag i något nytt och kul.

Igår fick jag ett sms från en kille jag gillar. Vi har lite projekt ihop nu mera. Han tipsade om ett torp han hittat. Jag älskar torp och vill ha ett. Han älskar andra saker som han vill ha.

Vi började prata om hur vi ska ha råd att verkställa våra planer. Hur man når ett mål som känns ouppnåeligt.

Ja, hur gör man? Hur kommer man dit man vill?

En kollonistuga utanför Linköping. Underbart. Ser ut som en husvagn.
Eller ett dockskåp. Här kan man hitta det hos Hemnet.

Jag kom på att jag är dålig på långsiktiga mål. Jag vill att saker ska hända med en gång. Jag sätter upp mål som jag vet att jag kan nå om tre dagar. Eller ett halvår. Väldigt sällan saker som jag kan nå först om 5 år. Eller 10. Eller saker som jag tänker att jag har hela livet på mig att ordna men ändå måste se till att det blir av.

Jag tipsade min kompissläkting (aka Torpmäklaren) om att jag för några år sen hade köpstopp i ett år. Och att det gjorde rejäl skillnad i spargrisen. Och att det inte var särskilt svårt.

Jag var tvungen att leta fram hemsidan från den tiden. Jag gjorde ju en särskild sida om detta… Sidan var dock inte så aktiv för det var så enkelt att köpstoppa att jag inte ens hade något att säga om det. Däremot fick jag en mer kreativ hjärna som fick igång mig på annat.

Måste bjuda på en blogganteckning (fast då var det hemsida) från januari 2009…

MÅNDAG 5 JANUARI 2009

I och med att jag slutat konsumera har jag också slutat att kolla på design och sånt på nätet. Jag vill inte säga helt men ganska mycket. (Jag har slutat ganska mycket? Kan man säga så?) Internet är en enorm källa för inspiration och jag älskar att surfa runt och inspireras. Fast nu har jag den senaste tiden känt att jag inspireras lite för mycket. Min hjärna blir lite trång och jag får lite tunnelseende. Jag vill tänka större tankar. Det känns ju lite hybris att tänka att man vill tänka tankar som är större än Internet, men ändå.

Ibland säger man ju att TV fördummar och det tror jag faktiskt delvis är sant. Men jag tänker att det kanske är likadant med Internet? Att Internet gör hjärnan trång? Eller så är det min samling med bokmärkta sidor som är för trång? Och smal?

Det finns verkligen en stor fara med att vara ”inne” och göra likadant som alla andra. Man missar så mycket annat. Och man målar in sig själv i ett hörn. Jag minns när jag första gången såg virkade bakverk på nätet och tänkte att JÖSSES, såna måste jag göra. Nu har jag gjort det. Jag vet hur man virkar en chokladboll. Jag har virkat så många dammsugare och muffinsar med strössel på, att jag fått tennisarm av det. Jag kan det nu. Jag kan virka bokmärksugglor och soptunnor i sömnen.

Det finns en stor fara med att inspireras för mycket av andra. Man slutar tänka själv. Det har jag gjort. Jag har härmat, efterapat och inspirerats så mycket att inget längre är personligt och egenpåhittat från grunden. Fy så trist. Kopior och härmningar i alla ära, men egna saker är roligare.

A Beautiful Mess är min nya idol och hon gör verkligen egna saker. I alla fall så har jag aldrig sett något liknande. Jag tänker inte härma henne men jag tänker ha henne som idol och förebild.

Idag ska jag tänka ut något eget.

Ja jösses. Ännu ett bevis på att det ibland är bra att stänga av och bara vila. Och inte rota runt. Varken inuti eller utanpå huvudet.

Nej men allvarligt. Man måste se till att uppnå sina mål. Även de som känns omöjliga. Man kanske inte kommer ända fram alltid men måste man det då? Och tänk om man hittar ett nytt spår när man är halvvägs? Man får nys om något nytt när man kommit en bit på vägen? Så kan det vara. Om man i alla fall tar ett steg framåt så ser man ju i alla fall världen från ett lite annat perspektiv än man gjorde innan. Även om det bara skiljer några centimeter. En centimeter är också ett avstånd.

Det där torpet som är en kollonistuga skulle vi kunna köpa på studs. Om vi bara var skrivna i Linköping. Typiskt.

3 thoughts on “Köpstopp och andra smarta tankar

  1. Jag kanske kan vara målvakt och köpa kolonistugan i mitt namn? Eller kolobrihuset som lillbusen säger.
    Ps, skojade bara. Jag är extremt laglig.

Kommentera

