Söndagsrapport

Ja, så var det söndag igen. Inte mig emot. Ty denna söndag är en ovanligt bra sådan.

Egentligen tillhörde ju förra söndagens kalas förra veckan, men här blandar vi hej vilt och följer inga regler om vi inte absolut måste… Det var min svägerska som fyllde år och vi var bjudna. Rimligt. Vi fick paj och tårta och kunde knappt sova på natten för att vi hade mofflat i oss så vida pass. Men man fattar ju det när man ser vad vi fick.

Stort kalas – stor paj.

Det fanns en Dajm-tårta också men eftersom man inte får visa hur suddiga bilder som helt på nätet så får ni försöka överleva utan bild på den.

Förra söndagen skrev jag ju om en film som var ett sömnpiller. Vi såg uppföljaren i veckan som gick, och den var ljuvlig och superbra. Och jag gillar verkligen miljöerna, kläderna och allting. Härlig stämning. Se filmerna. Även sömnpillret. Det är mitt råd till er. Och det rådet is for free.

Jag har fått den finaste av post i veckan också. Ett handsytt vadderat hjärta med tillhörande brev. Jag ska ärligt säga att jag uppriktigt tycker att såna här presenter är superfina. Pyssel som är gjorda på ett riktigt sätt och med riktiga grejer blir superfina. Oavsett hur gammal man är när man gör dem. Jag gillar lerklumpar som föreställer grisar och dukar med garntrassel som föreställer en broderad gran. Jag blev skitglad för hjärtat och jag har det framme. Det är verkligen fint.

Inte på långa vägar lika fint blev vårt fredagsmys här i huset under solen. Vi skulle äta våfflor till middag och hade laddat hela veckan. Joråsatte.

Såhär gick det med det.

(Bra att jag satte min ”logga” på bilden för annars skulle säkert någon sno den och sätta i familjealbumet. Ljuvlig bild verkligen)

Vi deppade en stund men bestämde oss sen för att köpa ett nytt järn dagen efter. Och det gick imponerande fint att göra våfflor till middag dagen efter. Då inspirerades jag av en nätkompis och hade bacon, gräddfil och lök på våfflan.

Receptet på våfflor har jag lånat här ifrån.

Våffelsjukan höll i sig även i morse så det blev en brunch-våffla med grönsaker, gräddfil, jalapeños och även lite tacosås (ej med på bilden, det freestylade jag dit efter fotot).

Vi var på shoppingstråk igår. Egentligen för att köpa våffeljärn, men vi besökte även lite andra butiker. Jag spontanköpte en klänning på Åhléns (finns tyvärr inte på hemsidan), fyllde på sminkförrådet lite (jag behöver ju verkligen det. Moahahaha!) och bjöd min man på lunch. Och så gick jag rakt in i himmelriket på IKEA. Ståndaktigt kom jag ut från just den avdelningen utan något i korgen.

(Vem ljuger jag för? Jag köpte ju presentetiketter från den gröna hörnan!)

På IKEA hörde jag ett sånt där samtal som man ibland hör och önskar att man hade spelat in alltihop. Såna där ljuvliga saker som ingen kan hitta på och släppa i en film för verkligheten är alltid mycket bättre än fantasin. De allra bästa grejerna händer i verkligheten för ingen har fantasi nog att hitta på så bra saker som man kan få vara med om en vanlig lördag vid 12-tiden på IKEA.

Två systrar, kanske 5 och 7 år gamla, stod vid några vagnar på IKEA. Det var hopfällda barnvagnar som stod mot en vägg. Kanske var de upphängda, jag såg inte riktigt. Den stora flickan sa till den lilla ”Ska vi ta en och köra runt med?”. Den lilla svarade snabbt och livädd ”Nej! Det fååår man inte!”. Storasyster suckade högt och sa ”Mäh! Ditt lördagsgodis har ju ändå redan rykit, så det spelar ju ingen roll!”.

Exakt. Om man ändå redan blivit av med veckans höjdpunkt så spelar det ju ingen roll längre. Jag håller med henne.

Hem från storstan kom vi i alla fall med lite majsiga grejer. En grej är min och en är min mans. Man får själv gissa. En förpackningen innehåller glitter och den andra 4 olika öl. Även här kan ni gissa vilket som är vilket om ni vill.

Jag skulle ha gjort surkål när jag kom hem igår. Hade sett fram emot det hela veckan. Det var bara det att min nyinköpta burk inte kunde fyllas med något. För jag glömde köpa både kål och salt. Inte lika kul att fylla den med vatten enbart och ställa under en påse av papp. För så gör man tydligen. Men då behöver även kål. Och salt.

Senaste numret av ICAs tidning Buffé.

Var ute och åt med några kollegor i torsdags. På vägen till bilen när vi skulle åka hem, tog jag ett foto med mobilen rakt ner i backen. Insåg sen, med hjälp av några som såg bilden, att det såg väldigt höstlikt ut. Ja, hösten verkar ha dundrat in i 190 i år. Från helt fantastiskt solig och varm sommar till vrålhöst över en helg. Men riktigt såhär höstlikt som på bilden är det ju inte riktigt. Måste ha varit en väldigt lokal liten höst jag sprang in i.

Men ändå lite mysigt att tända lite ljus igen. Om du frågar mig. Och idag har jag bara varit inne. Det har varit innelekar som gällt idag. Har lagat god mat med tonfisk, färgat håret och brynen samt umgåtts med symaskinen. En toppendag som inte på långa vägar är slut än. En våffla till måste jag nog göra. Ty har man skaffat sig ett nytt beroende så har man. Ikväll blir det nog stekta kantareller och crème fraiche på våfflan. Ty min make har varit ute i skogen och motionerat. Och plockat.

Vad jag har sytt får ni se i ett annat inlägg. Någon måtta får det lov att vara.

Det här inlägget fortsätter att dra en massa besökare till sig. Jag undrar hur det kommer sig. Väldigt roligt, men väldigt överraskande. Hittade du hit via det inlägget? Hur hamnade du där?

Hur har eran vecka varit?

One thought on “Söndagsrapport

Kommentera

