Matklubbsträff

I går var det dags för Matklubbsfest. Ja, vi har ju en matklubb döpt efter en viss Rikard Nilsson. Vi är ett antal trevliga typer som träffas och äter god mat och flamsar. Ungefär så. Och i går var vi hemma hos oss.

Vi hade lite italienskt tema och jag tänkte ju förstås att jag skulle fota maten och visa upp här i bloggen. För att det är kul. Men maken till fula matbilder har jag sällan skådat. Men okej, jag visar dem ändå. Håll i er.

Till förrätt. Bruschetta. Och lägg märke till den snygga balsamvinägerkrämen som jag helt patetiskt försökt ringla på lite snyggt. Det här är den fulaste. Den tog jag. Fult men väldigt, väldigt gott.

 

 

Till varmätt: Pasta con pollo. Otroligt gott och enkelt och det blev väldigt uppskattat. Även här en fruktansvärt ful matbild. Men ändå. Det är en bild i alla fall.

 

Lite snyggare blev efterrätten. Vi frångick det italienska temat lite och bjöd på frusen cheesecake med blåbär till efterrätt. Som en dröm. Fantastiskt gott. Och ett stort plus för att den kunde göras flera dagar i förväg och bara tas fram när den skulle ätas. Sånt gillar man.

 

Det var en väldigt kul och trevlig kväll. Som vanligt när vi träffas.

 

Vi hade hittat på en egen lek inför kvällen. Ett slags bokstavslek. Cirka en vecka innan festen fick alla medlemmar en bokstav skickad till sig. Denna bokstav skulle man sen på något vis gestalta på festen. Så att de andra skulle kunna gissa vilken bokstav man hade. Bokstäverna bildade sen ett ord som man skulle komma på och den som kom på det fick ett pris.

 

Jag hittade ett ord på nio bokstäver O-M-T-Ä-N-K-S-A-M. Jag lottade ut bokstäverna utan att titta för att det även skulle bli spännande för mig, även om jag visste vilket ord det skulle bli. Min egen bokstav var T och så tog jag hand om vår minsta medlems bokstav också så att hennes föräldrar inte skulle se den. Det lilla livet fick bokstaven S.

För min egen del satte jag på mig en lapp med Stockholms Tunnelbana på.

 

Det lilla livet som fick bokstaven S gjorde jag virkade stenar till. Jag tänkte att det kunde vara något som föll henne i smaken och att hon skulle tycka att det var kul att leka med dem. Hon tyckte om dem och fixade med dem en del under kvällen. Så det blev lyckat.

 

Övriga medlemmar hade ansträngt sig de också och det var otroligt kul att se vad alla hade hittat på. Leken var inte så enkel som jag trodde… många var på god väg men en kille lyckades lista ut ordet och vann. Lite roligt att just han vann för det var nog han som hade ansträngt sig mest. Han hade ett av M-en. 🙂

O – En orm i håret och en flaska olivolja vid sin plats vid bordet.
M – En riktig odlad mustach! Respekt!
T – Tunnelbanelappen som jag hade.
Ä – Ett äpple i ett snöre runt halsen.
N – Nagellack.
K – Klänypor fastsatta på blusen.
S – Stenar, virkade.
A – 26/12 på skjortan. Annandagen.
M – En stor mutter hängt på sitt halsband.

 

Ja, det var himla roligt. Jag missade nagellacket för det tänkte jag inte på. Men i övrigt förstod jag ju vad alla hade. Men det var ju enkelt för mig eftersom jag visste vilka bokstäverna var, även om jag inte visste vem som hade vilken.

En kul kväll! Tack alla!

Vill ni se bilder från gamla träffar så kan ni titta här:

Augusti 2013
Juni 2013
April 2013
Februari 2013
Oktober 2012
Juli 2012

2 thoughts on “Matklubbsträff

  1. Jag får sådan kick av dina inlägg och bilder! SÅ kreativt, roligt och härliga upptåg. Jag vill också!!! Skall planka din idé om Matklubben, verkar så himla skoj – och vilket bra tillfälle att ses!

  2. Å vad roligt, jag skulle vilja vara med på ett hörn!

    Älskar att du ställt fram en drink till minsta gästen också, så himla fint!

    Rolig lek med bokstäverna!

Kommentera

