Söndagsrapport

Jasså minsann. Söndag igen.

Den här septembersöndagen känns som en sommarsöndag. Solen står som spön i backen och jag har korta byxor på mig och är barfota. Än är det för tidigt för höstkläderna. (Som att jag hade flera årstidsbaserade garderober. I wish.)

Jag går omkring och undrar hur det ska vara i framtiden. Ska vi bo här? Ska vi flytta? Ska vi köpa torp? Hus? Lägenhet? Vindsvåning? Källarlokal? Kolonilott? Vart ska vi? Var är vi? Det är en fas och jag gillar den fasen. Det känns som att nu vet jag hur man lever det här livet på det här sättet, nu vill jag prova på ett annat sätt. Jag kan det här nu. Lär mig något nytt.

Det är ingen stor kris. Mer en fas. En bra fas. We’re moving on. Typ.

(Tillsammans. Inte åt olika håll. Ifall det blir spekulationer nu.)

En del i detta är ju utrensningen. Att vi inte vill släpa runt på allt längre. Att det gamla får vara passé och att det nu ska in ny luft. Och en del i den delen är ju förstås hur vill vi att det ska se ut då? Jag har två tankar. Den ena är att det ska vara nästan tomt i hemmet. Vitt och fräscht och inga saker alls. Bara det nödvändigaste. En annan del av mig vill ha det hemtrevligt och varmt och fullt. Tidningen från IKEA visar en bra bild av vad jag tycker är fint och hemtrevligt. Såhär vill jag ha det. Tror jag.

Ett steg åt det mer hemtrevliga hållet gick jag häromdagen. Skulle köpa tyg till en duk och fick då syn på en tygrulle som var så fin. Köpte en bit till köket. Tänk vad en ny gardinkappa kan göra. Och vilket fint tyg.

Hanna Wernings mönster finns inte bara som tyg utan även som tapet. Där fick jag något att tänka på kan jag säga. (Och det där med vitt och fräscht och avskalat är nog inte min grej… det förstår jag nu).

En kul grej som jag börjat på i veckan är en matta till vår toalett. Virkar den av våra gamla lakan. Ett rätt jobbigt projekt eftersom det är rätt tungt och trögt att virka med trasor. Så pass trögt att virknålen gick av.

Tur att det finns nya virknålar i affären.

Jag har virkat lite andra grejer i veckan också. Men mer om dessa grejer i ett annat inlägg.

Nu när hösten kommer på oss är det ju lite dags att ta hand om det man har ute i sina krukor. Om man nu har krukor alltså. Det har vi. Verkligen inte många, men några. Och i en kruka har det ju växt en paprika. Ja, en paprika. Det var vad som blev. Men den blev fin.

Förra helgen var det kalas och fest hela helgen. Den här helgen som är nu har det varit fest på lördagen. Matklubbsfest. Den hölls hos oss den här gången. Jag ska skriva om den och visa bilder i ett annat inlägg tänkte jag.

Det var en liten försmak…

Fredagskvällen däremot var den bästa på länge. Det har inte varit så himla mycket på sista tiden, men det kändes himla härligt att det var en helt vanlig fredag i fredags. Doobidoo och mysbralla och hela kitet. Och så hade jag sån tur att jag fick med mig smörgåstårta hem från jobbet också, så vi behöver inte ens laga någon mat. Slapp fredag. Ljuvligt.

Även idag är vi slappa och det känns ljuvligt. Funderar lite på olika saker. Bland annat på om det är den här veckan som citronträdet ska få flytta in, om vi ska göra ordning rabatten på baksidan före eller efter vintern, om det är dags att plocka in utemöblerna, om det är dags att smaka på surkålen, om jag ska anmäla mig till ett lopp nästa år och lite sånt.

Vad funderar du på inför den kommande nya veckan?

3 thoughts on “Söndagsrapport

  1. att jag börjar nytt jobb imorgon tar upp typ alla mina tankar! och skulle jag tänka något annat så faller det tillbaks till nya jobbet. knäppt. men spännande! 12 år har jag varit på förra. 🙂

  2. Å, ny luft, jag behöver ny luft! Jag behöver ny frilla, nya brillor, tapeter och gardiner. Ny luft! Nya tankar och nytt.

    Tyget ser ursnyggt ut och tänk vad en liten gardin kan förändra ett helt rum och ett helt hem.

    Kram!

Kommentera

