En ny trend

Man har börjat med en ny grej på mitt jobb. Vid lunch- och fikabordet. Man säger ”Oj, vilket I-landsproblem” lite ironiskt, när någon berättar att den grubblar över något.

Jag förstår tanken. Jag förstår kommentaren. Vi har många problem som verkligen inte är några problem. Vi stackars rika människor i våra hela och rena moderiktiga kläder, på våra välbetalda 8-timmars arbetsdags-arbeten med fackföreningar och företagshälsovård. Boendes i trendiga hem med större ytor än vi behöver och matchande gardiner.

Visst! Våra problem är kanske inte alltid riktiga problem och jag blir till exempel hellre sjuk i Sverige än i ett land där det inte finns tillgång rent vatten. Men, att hela tiden kalla våra problem för I-landsproblem tycker jag känns lite respektlöst.

Måste man inte ibland få fråga om råd om saker som är rätt banala. Måste man inte få säga att det är svårt att komma på vad man ska äta till fredagsmyset? Eller att man inte vet vad man önskar sig i födelsedagspresent bara för att man redan ”har allt”. Eller att det är så typiskt att alla ens favoritprogram visas samma kväll i veckan?

Visst är vi bortskämda och visst har vi det så pass mycket bättre än de flesta i världen, men måste man bli påmind om detta hela tiden? Har jag inte rätt att grubbla, oroa mig, fråga om eller ta upp saker bara för att jag har tak över huvudet, för många nagellack, pengar över när lönen kommer samt näst intill gratis sjukvård?

Borde jag bara sitta i ett hörn och skämmas?

Jag förstår tanken med begreppet I-landsproblem, men jag vill ändå få fundera över saker och jag vill ändå att mina grubblerier ska bli tagna på allvar.

Alla bör tas på allvar.

Eller vad säger ni?

7 thoughts on “En ny trend

  1. Herre Gud ! Sådär höll vi me på… På högstadiet !!! I så fall har jag asmånga i-landsproblem som dom på ditt jobb skulle störa ihjäl sej på, tex: jag är trött jämt, har för tjockt (ja FÖR tjockt) hår, har ingen aning om va vi ska äta imorn, har inte lust att flyttpacka, tycker att det suger att det är långt till jul osv… Klart som f-n att man ska få beklaga sej över småskit. Sen finns det juh tråkmånsar som verkligen bokstavligt gnäller på allt och helt i onödan, å det är ju störigt! Men INGEN kan tycka att allt är bra 100% dygnet runt året runt osv !!!

  2. Det finns ju alltid någon som har det värre, så ska man hålla på sådär måste man ju vara toknöjd med livet. Visst, lite perspektiv på tillvaron kan nog vara bra, men man får ju respektera folk och deras känslor! 🙂
    Vi har ju försökt få barn länge och i de svängarna kan man verkligen fundera på om man har problem eller om de är ”för små”. Å ena sidan kunde jag tycka att föräldrar som klagade över sina barn hade I-landsproblem, å andra sidan kunde vi ju faktiskt BLI gravida. Det var ju andra som inte ens kom så långt. Så, summa summarum: Var och en har sitt eget helvete och därmed också rätt att beklaga sig. (Sen finns det ju andra som alltid klagar, men det är ju en helt annan sak… )

  3. Det där är en knepig en. För visst kan man tycka att folk klagar över småsaker. Men det är ju för att man jämför deras problem med sina egna. Alla har sina egna demoner, sin egen verklighet där deras problem är de största. Så är det ju. Det jag däremot kan bli riktigt upprörd och ledsen över är folk som liksom slänger ur sig alla sina problem på en, för att sen aldrig nånsin visa samma respekt och lyssna tillbaka. Eller när saker är helt ur sammanhang. Man kanske har pratat med en vän om någonting som verkligen tynger en, och får till svar att ”mm, jobbigt. jag vet till exempel inte vad vi ska äta imorgon, det är ju typ samma sak”. Då kan jag tycka att folk borde hålla tyst!

  4. Jo, det är alltid tröttsamt med människor som anser sig ha tolkningsföreträde för vad som är ett problem och inte. Hade förut en kollega som ofta påtalade hur gnälliga alla andra var så fort man dryftade något man hade bekymmer med. Men själv kunde han vräka ur sig långa tirader om allt han ansåg var ”riktiga problem”. Och de var sällan större eller värre än någon annans. Sen kan kommentaren ibland behövas för att placera saker i sin rätta verklighet, för en hel del saker är ju hur ytliga och fåniga som helst. Men att ständigt få sina grubblerier ifrågasatta gör ingen trygg och självsäker.
    Bäst används i-landskommentaren om man gör ett tillägg till något man själv beklagat sig över nyss. 😉

  5. Jag har också stött på den trenden! I förra veckan träffade jag väninnorna på restaurang som vi brukar göra regelbundet för att i lugn och ro prata om högt och lågt, stötta, skratta och prata, prata, prata. Döm om min förvåning när en av dem sa ”Pling! Lyxproblem!” så fort någon annan började prata om något de upplevde som bekymmersamt (nivå livspusslet eller motsvarande). Så otroligt respektlöst och diskussionsdödande. Efter ett tag var det ingen som vågade ta upp något som inte var odelat positivt. :-/

  6. Det där är så dumt så det är inte klokt. Så kan man väl skoja en gång kanske. Men allt är ju i-landsproblem eftersom vi lever i ett i-land.

    Det går ju inte att prata om någonting. Ni skulle ju inte ens kunna gå till ert fina jobb och ert fina kontor liksom. Åk inte till jobbet i bilen, ha ingen mat med dig osv. Det är så dumt så det är inte klokt.

    Jag blir helt matt. Hoppas kollegorna slutar tramsa och lägger av, för det är varken roligt eller gör någon skillnad i världen.

    Är man trött på skillnaderna i världen kan man göra något åt det genom att hjälpa någon organisation eller så. Att sitta på sitt jobb och hålla på sådär gör ingen glad, varken kollegor eller u-länder.

    Kram!

  7. Ja, alltså det finns ju värre problem än att inte veta vad en ska ha till fredagsmyset. Men ändå, man är sig själv närmast. Det är en själv man kan relatera till och om det är ett problem för dig (tex) så behöver det inte vara ett för mig. Vad jag blir irriterad på folk som tycker sig veta vad som är rätt och fel. Hoppas att de lägger av med de dumheterna.

Kommentera

