Förtydligande

Känner att jag vill lägga till en grej till gårdagens ämne (se nedanför).

Jag är absolut inte för gnäll. Jag röstar nej till allmänt gnällande. Tack, men nej tack. Jag gnäller förstås själv ibland, men jag tycker inte att det är bra för det. Min gnälliga sida är inte min favoritsida. Det är inte sen jag snackar mest om på en anställningsintervju.

Det här med I-landsproblemen på jobbet handlar egentligen inte om gnällandet. För folk är, tack och lov, inte så gnälliga på mitt jobb. Det man får domen I-landsproblem stämplat på sig för, är mer problem man ber om hjälp med.

– Vet ni något vi kan bjuda på i helgen när vi får gäster? De som kommer äter inte fisk och jag har så svårt att komma på något annat.

– Jag har ingen bra plats att ställa mitt citronträd på över vintern. Har någon ett bra tips?

– Min bästa restaurang runt hörnet ska stänga. Och vi som går dit varje löningsfredag!

– Mitt bästa schampo har slutat produceras! Jag som har så svårt att tänka mig ett annat märke!

– Vi ska flyga till Turkiet på lördag och vi måste gå upp klockan TRE! Fattar inte hur vi ska klara detta. Vi som är så morgontrötta.

Visst! Det är I-landsproblem alltihop! Men måste man inte få be sina medmänniskor om tips och råd ibland, trots att man bor i ett lyxigt I-land?

2 thoughts on “Förtydligande

  1. Visst måste man få gnälla! Man får inga extra stjärnor i himlen för att man hela tiden är supermedveten om alla jordens problem eller asketisk i sitt sätt att prata (om man nu kan vara det *ler*). Vi får inte glömma att vara tacksamma för hur bra vi har det, och jag tror att vi alla visar det på ett eller annat sätt. Ibland kan folk vilja vara präktiga och kommentera att något just är i-landsproblem. De höjer väl sig själva en liten sekund. Må så vara, men man måste få prata och säga som man vill! Ordet är fritt!

  2. Du är så klok som vanligt. Det var nog det enda jag ville tillägga efter min kommentar. Känner mig fortfarande arg efter ditt inlägg.

    Ja inte på dig då såklart. Och jag håller med dig om allt. Sådetså.

Kommentera

