Söndagsrapport

Tjena alla monsterdiggare!

Hur har ni det i höstrusket? Slappar ni eller stressar ni eller vad gör ni? Badar? Deklarerar? Lagar kroppkakor?

Här i huset under solen har vi sytt en del i dag. En grå tunika. Jag har nog aldrig svurit så mycket över en sygrej som denna. 1 timmes sömnad och 2 timmars sprättande.

Det har varit en väldigt social vecka. Har både haft en kompis hemma på middag och dessutom varit ute och ätit middag med en annan kompis. När jag hade besök bjöd jag på kyckling i jordnötssås och till efterrätt chokladpannacotta. Båda recepten från någon app som jag har som jag inte kan länka till här ifrån…
När vi var ute och åt valde vi att äta på en thailändsk restaurang. Måste säga att min mat hemma var mycket godare än den på restaurangen. Ibland blir man besviken när man äter ute. Skitdyrt och inte gott. Bläk.

Och när jag hade middag hos mig fick jag dessutom jättefina blommor. Det fick vi inte på restaurangen precis.

Jag har inte umgåtts med mina nya kompisar Skorna så mycket som jag borde ha gjort den här veckan…

Men sådär är det ju ibland. Det blir svårt att få ihop allt. Och blir det för mycket stress kring träningen tror jag att den kan få lite motsatt effekt. Jag behöver visserligen motion, men jag behöver absolut inte stress. Svår balansgång för någon som har lite dålig balans.

(Nej, jag springer inte i kjol. Det ser bara ut så eftersom byxorna är lite fluffiga kring fötterna).

Jag vet att ni har funderat sen förra veckan vad jag har lagat för mat sen sist. Jag förstår att ni är oerhört intresserade. Nu ska ni äntligen få veta…

En dag blev det ugnspannkaka… Väldigt gott. Och vilken smidig rätt. En sekund i vispskålen, en stund i ugnen och sen färdigt.

En dag åt vi stuvad vitkål med bacon… Sanslöst gott!
Eller vad sägs om våfflor med räkor, gräddfil, lök och stenbitsrom?

Kycklinggratäng med ajvar…

Och ikväll tänker vi, eftersom vi är vuxna och får göra som vi vill, byta ut kvällsmaten mot blåbärspaj och vaniljglass. Pajen har min man bakat och den står och väntar på oss.

Idag har jag, som jag sa förut, ägnat mig väldigt mycket åt att sprätta upp saker som jag har sytt. Det jag ägnat mest sprätt-tid åt var halsen på den grå tunikan. Sydde fast ett snedslåband och det blev veckigt hur jag än gjorde. Där gick det åt svordomar kan jag säga. Till slut fick jag till det och då blev jag så mallig och fick sån hybris att jag sydde fast tre knappar som pynt. Tänkte det skulle se ut som blommor men jag vete tusan. Det ser mest ut som svarta knappar med gröna kluttar bredvid. Inte alls blommor och blad som jag tänkte.

Ibland när jag har pysslat ihop något kan jag tänka att det inte gör något om det blir misslyckat. Eftersom jag hade kul medan jag gjorde det. Men det gäller inte i det här fallet. Den här hade jag verkligen inte kul medan jag gjorde. Nu ligger den i tvätten (Kan inte använda något utan att det är tvättat. Sån är jag.) och vi får väl se om plagget och knapparna klarar en tvätt.

Tittade lite på TV när jag sprättade. Vem behöver storbilds-TV när man har en telefon?

Hittade en massa märken som jag blev sugen på att sätta fast.

Är bra på att samla på mig grejer som jag tycker är fina, men sen använder jag dem inte. Man vill ju inte slösa.
Dumt.

En annan söndag visade jag vad min man fått i sin manliga variant av Glossybox. Han hade ju bland annat fått shower gel. Idag testade jag (okej, norpade åt mig) lite av den och jösses vilken supertvål. Doftar fantastiskt och kändes superhärlig. Sån kommer jag nog verkligen att köpa nästa gång jag ska köpa nått sånt.

Ja, det är väl vad jag kan säga om den här veckan. En bra vecka. Jag är glad över att jag både haft middag hemma och borta och att jag träffat kompisar mitt i veckan. Sånt förgyller verkligen tillvaron och jag har varit dålig på sånt ett tag. Men ägnar man enbart helgerna åt roliga saker kan lätt vardagarna bli lite grå. Nu ska jag se till att hålla i detta och fortsätta den här trenden. Mer umgås i veckorna.

Måste också berättat att jag snöat in fullkomligt i Värvet. Vågar inte tänka på hur många timmar jag ägnat åt att lyssna. Den med Erstnan var ljuvlig. Otroligt många kloka ord och fina tankar. Jag kommer apselut att lyssna om på den. Mycket intressant prat om prylar och vänner och hem och inredning…

Paj var det ja.

Hur har ni haft det?

4 thoughts on “Söndagsrapport

  1. *Fniss* ”Tjena alla monsterdiggare” var det länge sedan man hörde! Go’a minnen! Här är ännu en som snöat in på Värvet! Och på P3 Dokumentär. Perfekt att ta till under resor, dammsugning, städning eller bara på rygg på sofflocket!.
    Tack för inspirerande recept med fina bilder! Hoppas nästa vecka blir lika toppen!

  2. I den här staden har det regnat 6 dagar i sträck. Konstant. Mycket trist – speciellt när man behöver göra saker utomhus.☔☔☔
    Föräldramöte nr 1 har avklarats samt 2 st fastedagar.
    När vädret vände fredag em försökte jag hålla isär vit inomhusfärg, vit utomhusfärg, svart inomhusfärg (ja svart och vitt var ju hyfsat lätt…) med tillhörande penslar.

    Seglivade höstgetingar har stört utetillvaron. Men de flesta av dom lever inte längre. Vila i frid. 🐝🐝🐝Fick ett vintips, ”Gnarly head” (Usa) som jag provade och gillade 👍🍷

    Och i ”Idol” 🎤🎧🎼 åkte Juliette ut och det var inte bra 👎

  3. Jag har känt mig lite stressad över att jag inte hunnit med att kommentera hos dig. Jag vill skriva så mycket och tjocka fingrar knappar sakta på små tangenter på telefonen. Men nu, nu tar jag ikapp.

    Symaskinen… Jag vill ju så gärna. Pinnar och pinnar alla fina idéer och vill. Men tidigare minnen över just det där med en söm fram och fem tillbaka gör att jag drar mig för det.

    Så himla tråkigt när man lägger pengar och ska lyxa till det och gå ut och äta och det blir sådär 😦

    Bra att du bromsar stressen. Som sagt, även om man behöver motion, så kan det bli åt fel håll. Heja dig! Bort med all stress!

    Kram!

  4. Åh, jag skrev just en kommentar som verkar försvunnit. Hrmpf, jag testar igen.

    Vi brukar ibland äta äpplepaj till middag och det tycker jag att man får. Ibland.

    Det är så tråkigt när man blir besviken på en restaurang. Det blir jag alltid när jag går till vietnamesiska restauranger. Jag vet inte om jag har gått till dåliga eller om det helt enkelt inte faller mig i smaken.

Kommentera

