Söndagsrapport

Buongiorno!

Hur har ni det? Här är allt bara bra. Just hemkommen från en liten semester i Venedig. Har stora insektsbett på fötter och ben, bilen gick sönder igår och bankomaten på Arlanda gjorde något fel så att en hel del pengar fattas på kontot. Men annars är det bra. Betten läker, verkstaden kommer att laga bilen och banken får fixa det där. Så värre är det inte. Men det är vad som har hänt mig i veckan.

Här kommer en bildkavalkad som heter duga. Med inte så många kommentarer. Men först lite info. Jag brukar få frågan om vilket hotell vi bott på när jag visar resebilder. Hotellet vi bodde på hette Hotel Carlton och jag kan verkligen rekommendera det. Trevligt, prisvärt och mysigt. Låg också väldigt nära kanalen vilket underlättade. Jag hade inte tänkt så mycket på detta med att det inte finns några bilar i Venedig. Så bor man inte nära någon kanal får man släpa sina grejer. Vi bodde vid Canal Grande och kunde komma hotellet så nära som på några meter med en båttaxi. Smidigt.

Och nu en bildkavalkad.

Vi tog en taxi från flygplatsen Marco Polo till vårt hotell. Det hade gått att åka tåg också och sen ta en promenad med all packning, men vi valde taxi. Dels för att komma ända fram till hotellet men också för att det kändes himla häftigt och speciellt.

Vårt hotellrum var litet men väldigt fint och rent och hade en härlig balkong. Våra vänner hade ett större rum och det var ju tur eftersom vi ville umgås lite på våra rum ibland.

Kolla förresten hur dåliga en del pelare är. En del är helt av. Man undrar lite hur länge staden så ska stå kvar. Och man tänkte sig lite för innan man hoppade ut på en brygga…

Kvällsbild från en av alla broar över Canal Grande. Bredvid byggnaden med kupolerna bodde vi…

Fick en ny favoritdrink. Spritz. Mousserande vin (gärna prosecco), Aperol eller Campari och så soda… Jag föredrar Campari istället för Aperol efter som jag gillar bittra smaker.

Vi har promenerat otroligt mycket. Våra vänner som vi var där tillsammans med har varit där flera gånger förut och kunde visa oss sina bästa ställen. En otroligt lyx att ha guider med sig.

Vi sprang rakt på en häftig fiskmarknad där de hade mycket som såg gott ut. Men även en del som jag ställde mig lite tveksam till…

Vi hade med oss ett hänglås att hänga i Venedig. Vi gjorde ju det i New York och ville göra det här också. Våra vänner hade hängt ett lås där tidigare och vi valde att hänga bredvid.

Hänglåset sett från vattnet… Detta är från en båt tur på Grand Canal. Vid det vänstra trädet sitter låset…

Och här är stället på själva kartan. Nyckeln pekar på platsen.

Vi var inte överdrivet kulturella på denna resa, men självklart ville vi se och besöka Markusplatsen. Ni vet det stora torget med alla duvorna. Och stort var det och många duvor fanns det, men vi skyndade oss där ifrån. Vi tyckte det var rätt jobbigt med så mycket folk och rörelse.

Vi bodde långt från Markusplatsen. I en hörna av Venedig som var betydligt lugnare. Så efter en lång promenad och massor av folk, bestämde vi oss för att ta en båttaxi tillbaka till hotellet. Vi bad chauffören att köra oss lite runt på sina favoritkanaler. Så det gjorde han. En otroligt härlig och fin tur. Och kolla vilken blank båt.

Den stora bron med gondolen framför är den stora Rialtobron. Den äldsta bron över Canal Grande. Byggdes 1588.

Jag tror att detta får räcka för nu. Återkommer senare med fler bilder. Det fanns mycket att fota och jag har nu bara visat bilder från ena kameran. Den andra kameran, som är mycket mindre, fotade jag med på kvällarna när jag inte orkade släpa på den stora.

Jag återkommer.

Avslutar med några fina smycken…

 

Den kommande veckan blir lugnare på ett sätt men också mer arbetsam på ett annat. Laga bilen, fixa banken, läka de enorma betten och jobba. Men det blir en bra vecka, det tänker jag att det ska bli.

Hur har er vecka varit?

 

4 thoughts on “Söndagsrapport

  1. Men vad det ser härligt ut! Helt underbart! Jag var i Venedig när jag var liten och vill haspelut tillbaka! Tack för att du delar med dig, någon gång ska jag också åka dit!

    Hoppas betten ger med sig och att veckan blir bra.

    Min vecka. Nja, vi hoppar över att prata om den och ser framåt istället.

    Kram!

  2. Men åh, vilka härliga dagar du har haft! Jag blir avis…
    Min vecka som stundar innebär jobb, träning, sova, jobb, träning, sova, jobb, träning, sova, jobb, träning, sova… typ ungefär. Fast ett huvustadsbesök torsdag och fredag ingår (dock i jobbet men ändå… kul med avbrott). Jo, just ja – jag skall laga mat till några av syskonbarnen också som är själva. Jag får agera mamma när syrran och hennes man är ute och går Pilgrimsleden. Smidigt att få låna ungar sådär *ler*… 🙂
    Buona settimana!

  3. Det ser ju underbart härligt ut. Nu måste vi nog åka dit 🙂 Finfina bilder. Vad skönt med lite guidning av vänner som varit där förr.

    Surkålsfaten har fått ett eget inlägg 🙂

Kommentera

