Söndagsrapport

Tjolahopp!

Hur har ni det? Hur har veckan varit?

Den här veckan har för mig varit en ”mellanvecka”. Ganska lugn men även väldigt bra. Den har dels innehållit en chock över att vara tillbaka i verkligheten igen efter en härlig semester, men också en anpassning till verkligheten igen. Så in som en chock och ut som en anpassning kan man säga. Och det känns ju som att det går åt rätt håll då.

Vi var borta på galej igår lördag (mer om det sen) och till detta tänkte vi ha med oss lite blomster. Jag åkte till blomsterhandlaren i stan och inhandlade lite. Jag slogs av hur fint det är med blommor och blev lite inspirerad att ta hand om mina egna. Som jag inte har. Så jag köpte lite…

 

Jag får aldrig till det sådär fint som jag önskar i mitt växthus. Men vad gör väl det? Snart är det julpynt som gäller och då ska en krubba in där.

Jag har sytt litet i veckan och inuti huvudet börjar tanken om en ny symaskin att gro. Det är nog bara att inse att om jag ska ägna mer tid och kraft och energi och för all del pengar, till att sy grejer så behöver jag nog en ny maskin. Den jag har har jag ärvt av min mormor. Den är så fin så, men den är trött. Och det får vi förlåta den för.

 

Jag sydde en liten figur till en liten bebis som inte har anlänt ännu. Vi var och hälsade på hens päron igår och smugglade ner figuren i bebissängen. Mer om figuren i ett annat inlägg.

 

På väg hem från Venedig köpte jag en låda macaroner på flygplatsen. Jag älskar dessa små delikata bakverk. Supergoda och asfina tycker jag att de är. Jag har ju flera gånger bakat egna, men det finns något väldigt praktiskt i att köpa färdiga. Jag köpte en låda med mig hem som sagt. I fredags var det dags att öppna den.

 

Och vilken total besvikelse. De var snustorra och rätt smaklösa. Det var som att äta gips. Och säga vad man vill om gips, men gott är det inte.

 

Löjligt god var däremot pastan med tomatsås som jag åt till middag i fredags kväll. Tomatsås och massor av god parmesan. Hur enkelt får det lov att vara ibland och ändå smaka så himla gott?

Det får vara slut på det konstlade och avancerade och jobbiga nu. Nu måste mitt liv bli lite enklare. Vi åt så himla god mat i Venedig. Pasta med pesto till exempel. En suveränt god rätt som funkar utmärkt att bjuda på. Jag säger inte att det är superenkelt att göra egen pesto, men att köpa en färdig burk på ICA klarar till och med jag.

Och så igår var vi i Borensberg. Där har vi några släktvänner. (Vänner och släkt på samma gång. Släkt är inte alltid automatiskt vänner. Men här är det allt i ett. Praktiskt!). Vi inledde med 11-kaffe. En fin tradition som vi tog på största allvar med både bullar och macaroner. Macaronerna köpte jag med mig från fiket i min stad för att väga upp macaron-katastrofen från i fredags. Dessa var väldigt mycket segare och godare om än lite smaklösa…

Små kakor måste smaka mycket tycker jag. Annars är det som att ta en klunk vatten och det är ju inte vad man vill ha till 11-kaffet precis.

I övrigt tittade vi på den fantastiska utsikten genom fönstret i den fina nya lägenheten…

 

Tittade på mina skitfula kläder som jag hade för ett bra tag sen på en studentmottagning och såg på bildernas förpackning att man nu för tiden kan få bilder på DISKETT. Otroligt vad tekniken går framåt. Tydligen kan man även arkivera bilderna i sin PC.

 

Ja, och så fifflade jag ner figuren i bebisens säng. Bebisen som kommer när som helst nu. Spännande.

 

Ja, sen åt vi hemlagade hamburgare som var så goda att vi tuppade av. Så vida pass mycket att vi inte ens klarade att fotografera. Och som om det inte vore nog fick vi vit chokladpannacotta till efterrätt. Och får jag inte det receptet skickat till mig inom en snar framtid kommer jag att bli vansinnig. Larvigt gott.

Ja och så gav vi ju bort blomman och några andra blommor och lite sånt. Och dagen var så perfekt. Precis sådär som en utflyktsdag ska vara.

 

Och idag då? Jag har sytt en figur till idag.

Och så har jag lyssnat på Maria Montazami när hon var med i Värvet. I slutet av varje intervju frågar alltid Kristoffer Triumf om den han intervjuar vill rekommendera något till oss som lyssnar. Maria ville rekommendera att man skulle vårstäda. Jag tror att det beror på att detta var ett gammalt avsnitt, men ändå. Det är inte så tokigt att vårstäda även om det råkar vara oktober.

Ja, och en annan viktig sak som hänt är att min man idag har dragit igång glöggen.

 

 

Ni som hängt med ett tag vet ju att vi brukar göra glögg. Men av någon anledning har det inte blivit av på ett par år. Men nu så. Nu fick vi tummen ur. Eller min man fick. Jag har min kvar. Jag hjälpte inte till ett dugg.

När jag sydde en hemlig sak idag, som jag kan visa senare i veckan, så slogs jag av en tanke. Att det nästan är löjligt hur roligt jag har haft med mina tyger en väldigt lång tid. Jag köper sällan nya tyger. Jag har två lådor fulla med små bitar av fina tyger och även om de blir mindre och mindre för varje gång jag klipper i dem, så räcker det ännu till några roliga saker. Otroligt det där. Hur kul man kan ha med lite tyg.

Nu ska matlådorna med dagens köttfärslimpa stoppas in i kylen. Sen ska det hängas lite tvätt. Och efter det ska jag inte göra så mycket mer än att kolla på TV och äta en macka med gravad lax.

Sämre kan man ha det.

Du då? Vad tycker du?

 

Kommentera

