Söndagsrapport

Tjenis pen… Eller ja, hej bara helt enkelt.

Hur mår ni? Vad gör ni? Hur har ni det?

Här i huset under solen är det stilla söndagslunk. Jag har några saker på schemat idag och jag tänker att jag ska jobba av dem i ganska rask takt för att sen bara kunna lägga mig och svimma i soffan resten av dagen. Det är i alla fall min plan och den funkar än så länge.

Vi var borta på galej igår. En sån där bra fest som man kan gå till. Som är hos vänner som bor nära. 10 min promenad i härligt höstväder. Rätt mysigt.

 

Dumt bara att ingen sa åt oss att gå hem. Så vi stannade långt in på småtimmar och kom i säng vid 3. Det är inte bra när man som jag har en förmåga att kunna vakna skittidigt och inte kunna somna om. Det är en ny (skitdålig) trend jag har startat och har svårt att komma ur. Vet inte vad jag ska testa mer för att få sömnen att funka igen. Har ni något knep hur man gör om man vaknar vid 4 varje morgon och inte kan somna om?

Annars har jag stått mycket vid spisen den här veckan. Eller vi har. Det har varit lite trängsel i köket på grund av bak och annat. Jag fick överblivna lite gamla äpplen ur företagets fruktkorg med mig hem i måndags. Av dessa gjorde jag äppelmos. Jag lagar äppelmos på det slösiga sättet. Ingen sån där vagga eller vad det heter… Nä, jag skalar dem, skivar ner dem i en kastrull och kör bara. Sen mixar jag. Det blir ljuvligt gott.

Fantastiskt att lite halvdana äpplen och lite syltsocker kan bli fyra hela burkar med mos. Och så himla gott sen då.

Jag hade fredagsfikat på jobbet i fredags också. Min stora fasa. Vi är typ 30 personer i klubben och man bakar alltså med 30 veckors mellanrum. Inte så ansträngande kan man tycka, men när det väl är ens tur känns det ”sådär”. Men det gick bra. Den här gången bjöd jag på kladdkaka med Polly och färskostswirl. Gott som bara den. Till detta vispad grädde. Gick åt som smör i solsken.

 

En annan gång på fredagsfikat bakade jag mördegsformar med kola. Första gången vet jag inte vad jag gjorde. Detta var min tredje gång.

Och som om detta inte vore nog med bak så är det småkakans dag på jobbet i morgon. Det är den andra gången vi har det. Förra gången bakade jag drömmar och den här gången har jag bakat… ja, jag slog till med drömmar igen faktiskt. Receptet kan ni få här om ni vill. 

 

När jag bakade kladdkakorna till jobbet tror jag att det hamnade lite fett från formarna på botten av ugnen. Jag tänkte inte så mycket på det då, men igår morse när min man skulle baka frallor till frulle så gick brandlarmet. Ooops. Men surdegsfrallorna han bakar är så goda att jag kan ta ett brandlarm rakt i örat 07.47 en lördagmorgon. Lätt värt.

 

All extra spistid den här veckan har fått oss måttligt intresserade av den vanliga matlagningen. Den där vardagsmaten ni vet. Så vi har gjort det enkelt för oss. Laxmacka en kväll och gnocchi med mozzarella en kväll. Bara som exempel.

 

Smidigt är bra. Jag är dock sugen på att testa Ernsts gnocchis någon gång. Men det får bli någon dag när jag känner mig lite stark.

Vi har gjort lite annat också. Varit på fikakalas hos släktvänner…

… firat förlovningsdag…

… lekt med skuggbilder…

… gått på höstpromenad…

 

… gett bort presenter…

 

… samt nästan haft ihjäl citronträdet eftersom jag glömde att vattna.

Det har varit en vecka med mycket att göra men också en rolig vecka med fikakalas och fest. Man borde träffa folk oftare i vardagen tycker jag. Vi får se till att göra det.

Jag såg en fin intervju med Ernst i Nyhetsmorgon i går och han säger så mycket klokt om livet. Jag var tvungen att beställa hans nya bok när jag sett intervjun. Jag hoppas att den hinner komma i början av veckan. Och i helgen tänkte jag ge mig på hans höstgryta som han bjöd på i intervjun.

Nej, nu ska jag packa ner drömmarna i en burk och sen ska jag lägga mig på soffan och tuppa av en stund. Ljuvligt.

Hur har er vecka varit?

2 thoughts on “Söndagsrapport

  1. Åh, vad fina bilder! ❤️
    Min vecka har varit andra veckan på nya jobbet, så jag är helt förvirrad, fullpackad av ny kunskap, intryck och nya bekantskaper att en helg inte varit nog för att landa. Men det ger sig med tiden, har jag hört. 🙂

  2. Inga sömntips tyvärr, lider ungefär samma. Fast här är det vaken 02-05, ungefär medvetslös varje morgon.

    Vilka fantastiska bilder ❤

    Perfekt med promenadavståndsfest, önskar att det inträffade oftare på min gata i stan…

    Kladdkakelänken tänker jag minsann inte ens klicka på. Så det så.

    *hungersurarsnartärdetlördagellernåt*

    Kram!

Kommentera

