Ernsts höstgryta

För en tid sen såg jag Ernst i Nyhetsmorgon. Han blev intervjuad och bjöd på en höstgryta som jag blev sugen på att prova.

Det gjorde jag igår.

Gott som bara den.

Ernst höstgryta

3 morötter
1 gul lök
1 stor palsternacka
3 klyftor vitlök
6 potatisar
2 tärningar kalvbuljong
200 g rökt fläsk, tärnat
1,5 l vatten
2 starka korvar
300 g fläskkött (skinkstek)
1 knippe färsk bladpersilja

Men som vanligt, jag följer inga recept slaviskt. Jag tog lite mer av det ena och mindre av det andra.

Jag stekte löken ihop med fläsket och sen ner med det i en gryta.
Sen stekte jag köttet (som jag skurit i bitar) med korven (som jag ”slantat”). Och så ner med det i grytan.
Sen kokade  jag (i vatten och buljong) det stekta ihop med lagom stora bitar av potatis och grönsaker, i 45 minuter.

Till detta serverade vi creme fraiche blandat med pepparrot.

Löjligt gott.

Nästa gång häver jag i mer morötter. De blir ljuvliga.

Receptet kommer här ifrån.

Min gryta blev lite orange i färgen. Det beror på att jag hade kabanoss-korvar som var röda i färgen. Gott.

2 thoughts on “Ernsts höstgryta

Kommentera

