Vad säger ni?

Jag vill ha en emaljerad gjutjärnsgryta. Har sett en för cirkus tvåtusen stålars. Men kom igen, det finns ingen anledning att lägga så mycket pengar på en gryta.

Eller?

Är det någon som känner till om det här är en bra gryta? Som går att använda flera gånger utan att den går sönder?

Att den kostar typ en tiondel av vad den andra kostar gör mig lite skeptisk.

Och visst, man kan köpa en och använda tills den går sönder, men slit och släng är inte min melodi.

Vad säger ni?

20131027-173717.jpg

7 thoughts on “Vad säger ni?

  1. Jag tänkte precis det samma, tänk om denna gryta kunde fungera lika bra som en sådär dyrgrip. Jag var och tittade på den och blev förvånad av hut liten den var. Kändes inte som där fanns plats för en lite mer rejäl söndagsstek. Så för mig föll det på att den var så liten.
    Dock vill jag tipsa om Ikea, de har visst också gjutjärngrytor

  2. Jag har en sån Le Creuset-gryta som jag är supernöjd med! Jag har bara haft den i ett år men har använt den flitigt och den blir bara bättre och bättre med tiden. 🙂 Kan inte säga att den är bättre än någon annan, för jag har inte så mycket erfarenhet av emaljerad grytor sedan innan men jag gillar min väldigt mycket, så jag kan absolut rekommendera en Le Creuset! Finns att köpa för omkring en tusenlapp på nätet, så jag tycker att det är väldigt överkomligt om man ser till vad man får 🙂 Det som är viktigt att tänka på är ju att inte använda metallredskap och sånt i den om man vill att emaljen ska hålla, trä eller plast är att föredra. 🙂

  3. Jag har en gammal gjutjärnsgryta från Kockums. Den är bara emaljerad på utsidan men jag är SÅ nöjd med den. Det är ett loppisfynd från Ronneby för en hundring för säkert 15 år sen. När jag köpte den var den lite rostig invändigt så jag diskade av den ordentligt och sen lät den torka, gned in med matolja och brände av den och då blev den som ny! Nu är hösten här igen och det är dags att börja använda den mer igen

  4. Är det en Le Creuset-gryta? Jag har hört att den skall vara riktigt bra! Och vacker att ha frame 🙂
    Jag skulle också rekommendera loppisar, där kan man hitta riktigt bra och genuina grytor med massor av järn i kvar…

Kommentera

