Söndagsrapport

Jaha ja. Söndag minsann. Fint som kattskit i vällingen.

Hur har ni det? Mår ni bra? Hur har er Allhelgonahelg varit? Har ni även firat Halloween i veckan?

Jag har inte firat så mycket över huvud taget, vare sig det ena eller andra. Men jag tycker att vi måste hålla isär begreppen. Allhelgona är en sak och Halloween en annan. Och det blir lite osmakligt i min hjärna om man blandar dem med varandra.

Men jösses. Börjar jag min söndagsrapport med förmaningar och uppläxningar i dag? Det var inte trevligt.

Nu ska jag bli som vanligt igen.

Det har varit en bra vecka tycker jag. Lugn och skön men även kul och festlig. Två kalas i veckan varav ett var min svärmors. Det har fikats en del och en kaka stod jag för. Marängbotten med Rice Krispies i och med smörkräm ovanpå. Det låter fint men blev fult eftersom tårtan läckte ut kräm på fatet. Men gott var det.

Den gick förstås att äta ändå, men visst är det tråkigt när det blir sådär?

Som plåster på såren hade jag fått en Glossybox när jag kom hem från kalaset där jag bjöd på trasig tårta. Boxen var kul den här gången. Men mer om den en annan gång.

I helgen har jag lagat pulled pork. En rätt jag velat göra sen vi var i New York första gången och åt det på restaurangen Blue Smoke. Då visste jag inte vad jag beställde och blev lite förvånad när maten kom in, men det var gott och sen dess har jag velat laga det själv. Och nu i helgen blev det äntligen av.

Ja, jag köpte gjutjärnsgrytan på Rusta som jag skrev om för ett tag sen. Den är röd och superfin och jag kan inte tänka mig att den är sämre än någon som kostar 2000:-. Jag är superglad för min gryta och kommer att använda den jättemycket.

Hur som helst så köpte jag fläskkarré och barbecuesås. La köttet i grytan, hällde på såsen och la i klyftor av gul lök och skivor av vitlök…

… och så in i ugnen på 125 grader i 4½ timme…

Det blev gott och jättebra. Men nästa gång tänker jag ta i ännu mer och ha inne grytan i ugnen i 6 timmar eller nått. Köttet hade gärna fått blivit ännu trådigare och ”torrare” om jag får säga vad jag tycker. Och det får jag ju.

Vi åt köttet tillsammans med lite grönsaker och crème fraiche och tomatsalsa. Och surdegsbröd. Supergott. En middag helt i min stil. Längtar efter att få bjuda gäster på detta. Men som sagt, då får grytan stå i ugnen mycket längre.

Vi behöver bjuda hem många gäster i vinter för nu är snart glöggen färdig också. Den ska bara stå till sig lite och sen hällas upp igen på flaska. Detta blir klart om några veckor. Sen ska här glöggas så att det står härliga till. Mer glögg åt folket.

I övrigt har det inte hänt så mycket mer den här veckan. Jo, det har det ju förstås förresten. Det har hänt något väldigt stort och privat. Vi har gått och blivit gudföräldrar åt ett alldeles nytt och fint litet liv. Vi har inte träffat honom ännu för han är så ny så ny, men vi hoppas att vi snart kan få tillfälle att hälsa på och presentera oss. Vi tänker att vi ska bli de bästa gudföräldrarna som någonsin funnits. Och även fast han inte ens är ett dygn gammal nu när jag skriver detta, så vet jag att han är det bästa gudbarnet som någonsin funnits. Så så är det med det. Stjärnstopp.

En annan rolig sak är att någon hittat hit till min blogg genom att söka på ”plate of cupcakes höstgryta”. Det känns märkvärdigt att jag har fått ge namn åt en maträtt. Som jag snott av Ernstan.

Hur har er vecka varit? Berätta gärna något smaskigt om den.

One thought on “Söndagsrapport

  1. Inget halloweenfirande och ja, det är viktigt att hålla isär. Jag önskar att alla kundelära sig när Halloween är o att det är samma datum varje år, inte att allt måste vara en fredag eller lördag. Jag är ickså lite trött på över en veckas ringande på dörren av barn som inte ens är utklädda utan enbart tigger godis. Jag undrar också om alla föräldrar är medvetna om vad deras barn gör.

    Roligt med boxen och pulled pork är min favorit, så galet gott. Åt det senast en vacker dag i somras, med gott surdegsbröd till o med bästa sällskapet. Bra att grytan blev bra, ska kolla om det finns några kvar om jag kommer iväg.

    Och grattis till gudföräldrarskapet! Ni kommer bli bäst, det är jag säker på!

    Kramar!

Kommentera

