Söndagsrapport

Hej, hej! Hemskt mycket hej!

Hur har ni det? Skiner solen på er? Här strålar solen och idag när vi var och handlade visade utomhustermometern i bilen på 16 grader. Känns inget vidare om ni frågar mig. Jag önskar mig inte 16 grader plus i november. 16 minus hade jag velat ha istället. Men ingen har frågat mig, så då blir det väl såhär då. Skyll inte på mig.

Det slog mig plötsligt härom dagen att det snart är första advent. Det är svårt att känna det i kroppen när det är för varmt att knäppa jackan och fåglarna kvittrar. Igår fick jag vårkänslor. Malplacerade.

Hur som helst så har det gått en hel vecka igen och här ska jag berätta vad som hänt mig sen sist.

Jag börjar med den senaste och största nyheten. Att vi igår fick träffa vår gudson. Han är en helt perfekt skapelse och det var en fröjd att få ägna en hel dag åt honom och hans föräldrar.

Igår fyllde han två veckor gammal.

Han borde inte kunna lyfta huvudet tycker jag. Men eftersom detta är ett extra begåvat barn så kan han naturligtvis det. Fattas bara annat. Han kan också rynka pannan på ett sällan skådat sätt.

Och så har vi då, vad jag tror är, släktens största och minsta hand.

Tog ett likadant kort på den stora handen och den lilla handens kusin för snart två år sen.

Av oss fick det lilla livet ett par skor i märkets minsta storlek, och så fick han Tord.

Jag har hört att man ska ta med sig fikabröd när man åker till folk med nyfödda, så jag gjorde som jag hört. Bakade en blåbärskaka och tog med mig. En kaka som var avsedd för en långpanna. Men jag delade allt i tre och körde hårt. (Graderna i tiden i ugnen behöll jag som de var, delade inte med tre där alls). Serverade med grädde.

30–35 bitar

9 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
2 msk bakpulver
300 g smör, rumsvarmt
3 ägg
300 g frysta eller färska blåbär

Topping
150 g smör, smält
4 ½ dl havregryn
3 dl rörsocker strö

florsocker

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en långpanna, ca 20 x 30 cm, eller lägg ett bakplåtspapper i formen.

2. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt smöret och blanda till en deg. Rör i äggen.

3. Tryck ut degen i formen och lägg på blåbären.

4. Topping: Blanda det smälta smöret med havregryn och rörsocker. Fördela blandningen över blåbären.

5. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30 min*. Låt kakan svalna. Skär den i rutor. De blir saftigast om de får vila en dag. Strö lite florsocker över kakan före servering.

Receptet har jag hittat här.

* I en vanlig rund form rekommenderar jag kortare tid i ugnen. 20-25 min kanske?

I övrigt har min julros slagit ut i veckan och jag är så himla glad för det. Den är så vacker och jag fattar inte varför jag inte köpte fler. 49 jäkla spänn. I stället för 200-300 i en blomsteraffär i min närhet.

Och så har jag fått nya Ernst-tidningen i veckan. En fröjd som alltid. Extra fröjdigt den här gången eftersom det var julgrejer i tidningen…

Att använda vedträn som ljusstake med ett skärp runt om är kanske det finaste jag sett på länge i gör det själv-väg. Otroligt fint. Detta vill jag göra med en gång. (Fotat direkt ur tidningen).

Jag er fram emot att december ska börja med adventer och lucior och glögg. Men det känns som att vi ska bestiga berg innan det är dags. Så är det ju ibland. Livet består av uppförsbackar och nerförsbackar och just nu lutar det uppåt likt en vägg. Men vi ska klara av det och om man stannar och fikar lite längs vägen så klarar man det bättre. Lite proviant och lite vila. Det behöver man. Bra vila ger väldigt mycket energi.

Vi tankade energi i Borensberg igår hos gudsonen och hans familj. Och så fick vi lite härlig energi av vår hemgjorda glögg i fredags. Den blev lika god som vanligt.

Vi har även bestämt oss för att ge oss själva energi i kväll i form av en glöggprovning. Ikväll ska dessa testas. Den ena testade vi förra året också, men vi har glömt hur gott det var. Låtsas vi.

Och på tal om test. Skumtomtarna. Goda, men jag vet inte hur knäck smakar för andra… Såhär smakar inte knäck för mig. Såhär smakar kolasnören. Men det är ju gott det också.

Godiset får 3 julkalendrar av 5 möjliga av mig. Inte mer än så.

Och jag har inte, men skulle gärna vilja, testa RUSTAs version av Yankee Candle. Jag blev lite upprörd först när jag såg att RUSTA hade en billigare version av YC och trodde att de kopierat namnet. Men min smarta kompis Mallan förklarade för mig att det finns två varianter. En dyr och en lite billigare. Jag förstår inte grejen med två varianter, men jag är sugen på att köpa ett ändå…

I övrigt funderar jag på om jag ska ägna resten av dagen åt att baka bullar med lakrits i eller om jag ska strunta i det. Det lutar åt det första.

Mer energi var det. Jag måste tanka energi. De kommande veckorna blir det mycket uppför.

Kom igen nu.

3 tankar på “Söndagsrapport

  1. Gillar verkligen dina Söndagsrapport!
    Och vilken gullbarn. Man känner nästan doften av gos och kärlek.
    Jag var och handlade i Lördags och hamnade framför doftljusen. Liksom med Hello Kitty, är det svårt att inte tänka, åh, det här skulle Susanne gilla!

  2. Blåbärskakan ser fantastiskt god ut. Jag älskar blåbärskakor.
    Är det inte ofta så med godis som ska smaka kola eller knäck, att de smakar kolasnöre. Det är inte alls gott tycker jag. Det är jätteäckligt.

  3. Smarta kompis, jo jag tackar 😀 ❤ Har du testat/köpt ljuset än?

    Gudsonen, alltså jag smälter! (Blåbärskakan, ja smälter av den också eller dreglar, jag vet inte, smälter låter ju finare..)

    Kram!

Lämna en kommentar