Söndagsrapport

Tjena mittbena.

Mår ni bra? Har ni snö? Skiner solen?

Här är det söndag i 190. Det betyder på mitt språk att det verkligen är söndag och att det händer många saker. Jag packar för en Norge-resa (jobbgrej… jag ska typ vara utbytesstudent), jag handlar julklappar på nätet, jag bokar lite grejer, jag fixar, jag slänger, jag lagar och jag trixar. Listor är mitt bästa vapen och jag är välutrustad idag med flera stycken. Några har jag prickat av allt på redan. Det går bra nu.

Det rusar fram emot advent och jag längtar tills det är fredag, även om veckan inte ens har börjat. En kul jobbresa ligger framför mig men jag saknar lite av den energi som behövs för att jag ska kunna se fram emot den till 100%. Men kollegan jag ska resa med är 100% skitbra så det känns tryggt och väldigt fint.

Hur mycket är det som är 100% nu för tiden egentligen? Inte mycket. Det är mycket som är lite halvdant. Men man får väl blunda för det fula och titta mot det fina. Vända andra
kinden till. Sen vi förra söndagsrapporten har det hänt ganska mycket. Häng med här. Jag bakade lakritsbullar förra söndagen. Så himla goda. Gjorde vanlig bulldeg, kavlade ut som vanligt, bredde på smör, strödde på socker och sen pudrade jag över rejält med
Kung Markattas lakritspulver. Jag kan inte tala om hur mycket lakrits jag hade i, för det har jag ingen aning om. Men vad jag däremot kan säga med 100% säkerhet är att bullarna blev svingoda. 100% säkert är det också att jag inte hade något pärlsocker hemma.

I tisdags var det en tung dag. Vi var på begravning. Det var fruktansvärt sorgligt och tungt men också väldigt, väldigt vackert. Det var en ungdomlig och väldigt ljus begravning och det var ju passande när det var en ung människa som så tragiskt gått bort. En otroligt vacker och samtidigt hemsk upplevelse som jag önskade att jag inte behövt vara med om. Om ni förstår hur jag menar. En erfarenhet verkligen hade klarat mig utan.

För att vända livet till den ljusare sidan igen var vi i onsdags borta och flyttade Marianne till annan ort. Hon bor nu hemma hos Hästen. Bland andra. Eller Hässssten som den heter. Där har Marianne det bra. Väldigt slappt och härligt. För att fira Mariannes flytt åt vi skitgod mjuk pepparkaka… … kollade på Köping…
… och skrev SNÖ i snön. Som var helt ny för säsongen. Och som fick ett hjärta som mer såg ut som ett B. Så kan det vara. När fredagen kom köpte jag en massa garn som ska bli lite olika grejer, och så lagade vi middag och la i små lådor. Eller så köpte vi den färdig. Jag minns inte riktigt. Det kan ha varit så att vi köpte den rakt över gatan snarare än att vi lagade den i vårt kök. Så kan det ha varit.

När lördagens morgon kom blev jag sugen på scones och testade att göra dem i muffinsform. Det gick hur bra som helst kan jag meddela och kan ha varit en av de bästa grejerna jag kommit på. Jag säger inte att jag uppfunnit sconesen, men jädrar vad bra det blev att göra dem såhär. Testade till detta ett för mig nytt te. Sånt som heter Strawberry Cupcake måste bara testas och detta var ovanligt lyckat. Väldigt gott te och jag blev beroende efter första slurken. Det finns Blueberry Muffin också men det hade de inte i min affär (urdåligt). Men så fort jag hittar det ska jag testa det också. Detta te får 5 afternoon tea av 5 möjliga av mig. Supergott. Heja!

I helgen fick jag mail från Gudrun som meddelade att hon har namnsdag och att hon firar det genom att ge mig 20% rabatt. Det såg jag som ett tecken. Jag behöver nya kläder till nästa helg men eftersom jag är bortrest hela veckan fattar jag ju att det blir noll timmar och noll minuter över för shopping fram tills kläderna behövs. Så nu litar jag på Gudrun och att kläderna passar när de kommer fram. Det brukar de göra. Igår kväll visades en film på TV som vi blev lite intresserade av. Vi hann se halva innan vi däckade i soffan men vi spelade in och kollade i morse. En otroligt bra film som jag aldrig hört talas om förut. Men svinbra verkligen. Otäckt och fin på samma gång. Och väldigt intressant att man kan heja på fel person. Hur the bad guy kan vara någon som man ändå gillar. Ja, så kan det vara. Inget är 100%. Det var ju så det var.

Detta var också veckan då vi lärde oss att det bästa man kan göra med en sak man planerat länge faktiskt kan vara att ställa in den. Även om man har biljett.

Men nu måste jag packa färdigt för sen ska vi åka och kolla hur Marianne och Hässssten har det. Och så ska vi äta pizza. Och dricka glögg. Och ha det så himla mysigt. Ha det bra tills vi hörs nästa gång. Kram på er.

3 thoughts on “Söndagsrapport

  1. Ska testa att glra scones sådär nästa gång. Smorde du i muffinsplåten först ?
    Vi har sett den filmen tidigare – och jag håller med dej👍

    Igår såg vi en ganska kass film på bio men godiset var gott. Och middagen efteråt❤️ Lammytterfilé med västerbottenpaj, viltsky med honung och rostade soltorkade tomater.
    Till det ett skitgott vin. Det kostar 149kr på bolaget o då kan man tänka ”oh sweet Jesus vad dyrt” men då kan man lugna sig med att restaurangen tog betalt typ 400kr för samma flaska. Och då är det ju billigt som tusan.

  2. Julklappar på nätet och listor är mina bästa vapen!

    Lakritsbullarna måste jag testa, det låter farligt gott! Får jag fråga om din kavel bara, min har sett sina bästa dagar och jag är rädd att jag aldrig kan hitta någon bra. Orkar du får du gärna tipsa (ja om den är bra då, är den inte det får du iofs gärna skriva varning! varning! varning! eller nåt).

    Smart med scones i muffinsform, tack för det tipset!

    Hoppas Gudrunkläderna hann fram o passade, ha en fin fredagskväll o helg! Kram

Kommentera

