En kjempetrevlig resa

Förra veckan hade jag förmånen att få besöka norra (eller kanske mellan?) Norge tillsammans med en kollega. Vi har kollegor i Röros i Norge och dit åkte vi för att besöka dem och för att få lära oss mer och för att vara utbytesstudenter. Typ. Mycket trevligt och fantastiskt vackert.

Tyvärr var det inte så mycket snö när vi kom och tyvärr vräkte det ner snö när vi åkte hem, men det är sånt man får ta. Vad gör väl det?

Tänkte visa lite bilder. En del tagna med en liten digitalkamera i fickformat och en del med mobilen. Varierande kvalitet, men jag vill gärna visa dem ändå.

Jag vill inte skriva för mycket om mitt jobb, men jag kan berätta lite annat. Det går ju bra.

Vi bodde på ett hotell som var helt fantastiskt. Det hette Bergstadens Hotel och låg mitt emot tågstationen. De hade en fantastisk lounge i entrén…

 

Och mitt rum var otroligt mysigt. Svårt att fota för det var ganska smalt, men där hade jag det så otroligt bra. Stooor säng och massor med härlig belysning (som tog mig en evighet att hitta lysknapparna till första kvällen).

 

I det fina fönstret kunde jag se rätt mycket spännande saker. Och när jag visade upp följande bild på Instagram sa en klok nätvän att bilden fick henne att tänka på svenska flaggan. Ja, förstås. Det såg jag inte först. Men nu är det så tydligt.

 

Vi jobbade mest hela dagarna, men hann även gå lite på byn. Eller hur man nu säger. Vi blev även hembjudna till en kollega på glögg. Otroligt trevligt. Jag vill inte visa något hemifrån kollegan, för jag har inte frågat om lov, men jag visar gärna lite av promenaden på byn…

Var inne på Moods of Norway. Min favoritaffär bland norska affärer (okej, jag vet bara den, men ändå!). Jag menar, vad säger ni till exempel om ett traktorvåffeljärn? Jag fick verkligen ta i hårt för att inte köpa det.

 

I en butik som jag tyvärr inte vet namnet på, hängde en otroligt vacker klänning. Hade gärna gift mig i detta. Fast jag är ju redan gift i och för sig. 🙂

 

 

Ja det var en fantastisk resa på alla sätt. Utom på ett. Och det var resan hem. Från Röros till Oslo åker man i ett litet plan för ca 30 personer. Och när vi vaknade på hemresedagen snöade det på tvären och det stormade något otroligt. Vi trodde att planet skulle stanna på backen i detta väder, men de körde och verkade rätt oberörda. ”Så länge vi har sikt kör vi” var deras kommentar. Och med sikt menar man nog bara några meter, för någon vidare sikt tyckte jag då inte att det var.

Jag vill inte säga att jag var rädd, men jag blev lite illamående av skumpet och vingligheten. Och jag kan säga att nu vet förstår varför man behöver säkerhetsbälte i plan. Hade vi inte haft dem hade vi nog ramlat ur stolarna. Men upp och ner kom vi och vi är en erfarenhet rikare.

En härlig resa och många fina kollegor. Och ett väldigt vackert ställe. Dit vill jag åka igen.

Och just det! Kenneth fick träffa sin kompis igen! Det var nog ett kärt återseende för dem båda. Nu är Kenneth hemma i Sverige igen och kompisen, som heter Ronnie, är kvar i Norge… Det blir nog ändå bäst så.

2 thoughts on “En kjempetrevlig resa

  1. Ååå, det ser så himla fint ut, som en sagoby! Så vackert!

    Vad jag längtar efter snö…

    Klänningen hade jag kunnat tänka mig och traktorvåfflor hade varit väldigt roligt att bjuda på!

    Flygresan låter inget vidare…Tur att allt gick bra, kramar!

  2. Det låter som en fantastiskt bra resa. Även om planet hem kanske kunde varit lite större eller att det inte snöat så mycket.

    Hotellrum kan vara så otroligt tråkiga och stela men det du hade var ju supervackert. Och jag såg också svenska flaggan innan jag läste 🙂

Kommentera

