Det sägs att det snart är jul

Hur har ni det med julmyset? Har ni kommit i stämning eller?

Jag har ingen stämning alls. Men så säger jag varje år vid den här tiden och jag börjar tröttna på mig själv. Varje år säger jag att när det blir december ska jag njuta och tiden före jul är bäst och i år blir det andra bullar i december för då ska jag mysa och vila och dricka glögg varje kväll och baka fina lussekatter och själv ska jag dofta lite saffran och kanel mest hela tiden.

Och hur är det nu i år då? Jo, halva pre-jul har passerat och här sitter jag och känner mig stressad, trött, lite sur och doftar allt annat än julstämning.

Jag vet inte hur man gör när man varvar ner. Jag kan inte det. Jag misslyckas hela tiden och det blir inte sådär som jag drömmer om att det ska vara. Rätt som det är sitter jag där på annandagen och julen är över och jag känner mig lurad, lite blåst och rätt besviken. På mig själv. Och av mig själv. För det är ju ingen annan som blåser mig år efter år. Det gör jag så bra själv.

Jag tänker hela tiden att bara det här och det här är avklarat så ska jag varva ner sen och komma i stämning. Men jag kommer aldrig riktigt fram. Jag skjuter det hela tiden ett par meter framför mig.

Jag har fått en fin krans av min man och den hänger så fint på dörren. Den har på sin korta tid på vår dörr fått vara med om många olika väder. Och den fina snön som ligger på nu kommer snart att vara borta. Tyvärr.

 

Vi har köpt gran och den tänker jag försöka ta in tidigt i år. Allt för att höja stämningen och myset före jul. Jag tänker hjälpa stämningen och mig själv på traven lite.

Och så har jag köpt en julros till. Bara för att det just nu är den finaste blomman jag vet.

 

Men det bästa av allt när det kommer till julighet, är ju förstås Jul med Ernst. Alltså i torsdags slog han alla rekord. Överträffade sig själv. Jösses vad mycket fint. Och vilken knäck sen då. Men messmör i. Och så lite smulor turkisk peppar. Jag blir yr i huvudet när jag tänker på hur gott det måste vara.
Den mannen är ett geni, det har jag alltid sagt.

Och julkalendern då! Om Hedenhösarna. Vilken superbra kalender! Jag gillar den asmycket!

Hur har ni det med julstämningen då?

2 thoughts on “Det sägs att det snart är jul

  1. Jag är helt misslyckad vad gäller julstämning. Det blir inte bra alls. Vet inte vad det är med mig. Tror jag behöver baka lussekatter, dricka glögg och pynta granen och ta fram tomtar.

    Visst är det mysigt med stjärnor o ljusstakar, men någon stämning blir det inte 😦 Blr alldeles deppig.

    Funderar på om det är vädret. Jag behöver minusgrader och iaf frost. Även om det inte kommer snö, så kan gräsmattan få vara lite frostvit och inte grönare än i maj.

    Ja lussekatter, glögg o gran tror jag är receptet.

    Julkalendern är toppen! Gillar den verkligen!

    Nu rycker vi upp oss, stor kram!

  2. Hoho gillar Hedenhösarna 👍 Ser med kidsen varje dag.

    Trist att det är mest att göra på jobbet i dec. Dum planering. Man vill mysa mer. Men jag försöker hinna båda sakerna.
    Jobbar tidiga mornar o extra timmar men INTE så jag bryter ihop.

    Lakritsknäck gjorde jag häromdagen (inte messmör men mortlad turkisk peppar) Tar granen imorn.
    Imorn har jag för övrigt tagit sovmorgon o ska se lucia på tv före jobbet.

Kommentera

