Kalas annorstädes

I helgen styrde vi kosan söderut för att gå på kalas. På väg till kalaset mellanlandade vi hos mina föräldrar för att bli bjudna på lunch. Gott. Och så spelade vi julklappsleken på mammas begäran. Ja, nu tror jag ju att alla vet hur den leken går till… men om någon har missat så har man X antal julklappar i en hög på bordet. Man slår en tärning i tur och ordning och den som får en sexa (eller vad man nu bestämmer sig för) får ta ett paket. När alla paket är tagna börjar andra halvlek. Någon sätter en timer på hemligt antal minuter (typ 5-10 är lagom tycker jag) och gömmer klockan. Ingen bör se den. Sen slår man tärningen igen. Nu när man får en sexa får man ta ett paket av någon. Och så fortsätter det tills klockan ringer.


Man måste kanske ha en viss sorts humor för att klara av den här leken, men jag tycker den är otroligt kul och det skulle inte göra mig något om jag blev utan klapp. Kan ju tilläggas att värdet av klapparna inte var så högt. Hade varje paket kostat 1000 kr hade det inte varit lika kul. Ha ha.

Efter julklapparna bläddrade jag lite i tidningar. Fick syn på en vas som jag har och blev intresserad. Den är visst designad av P-O Ström, Alsterfors glasbruk.

Det visade sig att mamma hade en lite större P-O Ström-vas i sina gömmor och vi forskade lite om detta. Jag gillar verkligen designen. Glada färger och fina former. Överst på min gröna vas sitter det en röd glaskula. Som en julgranskula. Ingen i familjen vet om den kulan hör till eller inte. Kanske är den bara tillagd. Måste forska mer om detta. Och kanske även visa bild här i bloggen och be om hjälp.
Efter forskandet och lunchen och klappöppningen tog min man och jag med oss min mamma och pappa och åkte på kalas. Och vilket kalas sen då. Det var inte något överhuvudtaget som saknades.

131210-14 131210-15 131210-16 131210-17

Gick en liten husesyn efter fikat och hittade en gammal bekant på en hylla. Den här gjorde jag för 150 år sen och hade helt glömt bort. Vet inte om jag visat den förut…

 

Hur som helst. Detta var en supertrevlig dag. Intensiv och väldigt najs. Tack alla inblandade och hoppas att vi ses snart igen.  

2 thoughts on “Kalas annorstädes

  1. Jag vill också leka julklappsleken. Försöker införa det, men det är ingen som riktigt nappar :/

    Men vilken fika. Jag smäller av! Ge mig nuuuu! Bara lite? En smula eller två?

    Kram!

  2. Julklappsleken är så smart. Jag vet flera som gör den.

    Jag tycker att det är så trevligt att läsa dina inlägg för de handlar ofta om att ni är iväg och gör saker, kalasar och så. Jag önskar att jag fick komma på fler kalas för det är verkligen trevligt.

    Ugglan var ju supersöt!

Kommentera

