Sånt vi håller på med…

Stöket fortsätter och än har jag flera dagar kvar till julledigheten. Flera som i ”två”. I morgon och på måndag. Jag drog nitlotten som ändå är vinstlotten i arbetslotteriet. Jag ska jobba hela dagen lång dagen före julafton. Nitlott. Men jag slipper i gengäld att jobba i mellandagarna. Vinstlott. Jag får en sammanhängande jul- och nyårsledighet. Högsta vinsten.

Lyllos mig.

I gudsonslotteriet har vi ju vunnit med hästlängder över alla andra och fått det sötaste och bästa gudbarnet i hela världen. Men det vet ni ju sen förut. Det är ju inget jag behöver skryta om hela tiden och skapa dålig stämning för er andra som har gudbarn. Nu vet ni hur det ligger till. Jag behöver ju inte prata om det hela tiden. Att mitt gudbarn är det bästa.
I lördags hälsade vi på honom och berättade hemligheter och lärde ut lite dumheter. Vi kommer att få träffa honom snart igen och det är tur. Vi åt även crêpes ihop med hans föräldrar och det var också väldigt trevligt. Och gott.

I övrigt så har min man bakat ett helt perfekt surdegsbröd i kastrull i ugnen…

Jag har lagat fyrahundra kilo müsli och hällt upp i sjuhundrafemtio påsar…

Jag har stickar världens minsta julraggsockor och ni kan ju räkna ut med armbågen vem som har fått dem.

Och det är omöjligt att ta fina foton i detta mörka land i december. Men vem bryr sig. Ni är ju begåvade människor med skarp syn, så ni fattar ju vad det är jag visar ändå. Det är tur för mig. Ni räddar upp situationen med ert intellekt. Så kan man säga.

Och så har jag gjort Ernstans messmörsknäck. Det visade sig vara väldigt begåvat att göra just den knäcken för det blev en sanslöst god knäck. Särskilt de med lakrits i. Han får höga poäng för detta den gode Ernst. Typ tusen.

Antal portioner: ca 50 stycken
Färdigt på: 30 minuter
Ingredienser

1,5 dl ljus sirap
1,5 msk smör
1 dl grädde
1 dl socker
1 dl messmör
Smaksättning
polkagrisar
turkisk peppar
citronpastiller

Gör så här

1. Blanda ner ingredienserna till knäcken i en tjockbottnad kastrull.

2. Rör om ordentligt.

3. Låt koka tills smeten klarar kulprovet (klicka ut lite smet i kallt vatten och se om det går att trilla en liten kula med fingrarna).

4. Krossa polkagrisar, turkiska peppar och citronpastiller.

5. Strö de krossade karamellerna i botten på knäckformarna.

6. Häll knäcksmeten i formarna och låt det sedan svalna.

Snott recept här ifrån.

Och så har jag fått en specialbox från Glossybox. En jul- och nyårslåda. Min bästa låda som jag någonsin fått. Ja, från Glossybox alltså. Trots att jag fick två saker som var trasiga. Men jag räknar med att jag får nya så jag hänger inte läpp för det.

Men vad som fanns i lådan ska jag berätta en annan gång. Jag har nämligen fått en särskild förfrågan av ett bloggfan som jag mötte vid postens utskänkningsställe när jag hämtade ut paketet. (Eller så var det en kompis som frågade. Så kan det också ha varit.)

Nu blir det Jul med Ernst och en lakritsknäck. Sämre kan man ha det.

2 thoughts on “Sånt vi håller på med…

  1. Oj, oj, oj! Hur gott lät inte det där?!?! Knäck med polka och lakrits. Det är bara att inse… Man kan inte börja med en nyttig diet innan jul – som jag hade tänkt. Bäst att vänta till efter jul 😉

  2. Hoppas du har en fin o bra ledighet på alla sätt o vis!

    Jag gjorde lakritskola doppad i mörk choklad o med havssalt på. Ungefär hur gott som helst.

    Surdegsbrödet ser urgott ut! Och gudsonen, ja jag smälter!

    Stor kram!

Kommentera

