Den där julen

Ja, den är ju slut nu. Den där julen. Kvar är en fin gran, ljusstakar och stjärnor i fönster och en och annan pyntig sak. Mer än så är det inte. Men julkänslan sitter i och lugnet lika så. Vet inte när jag var såhär lugn senast.

Vi tog en beslut strax innan jul. Ett beslut som innebar att vi åkte bort över julen. Ett paketerbjudande på nätet och en faslig ovilja att koka skinka, lägga in sill, handla julmat, koka och safta och sylta. Ja, ovilja över och för alltihop kan man säga. Så vi tackade ja till julerbjudandet som Kosta Boda Art Hotell erbjöd. Några vänsläktingar frågade om de fick hänga på och det är klart att de fick.

Att fira jul på detta sätt gav oss allt vi kunde önska oss av julen 2013.

Vi startade vid 12 på julafton med ett fantastiskt julbord…

Jag gick all in på laxen och sillen som vanligt. Men lyckades även få i mig en del kroppkakor, blodpudding (asgod, men för mig lite ovanlig just på julbordet), köttbullar, choklad och knäck.

Vi bodde hemma hos (?) Ulrica, våra vänner bodde hos Ludvig…

Rummet vi bodde på kändes väldigt bekant. Hi hi.

Hotellet var oerhört fint pyntat med med massa fina glasgrejer som gav mig svårt habegär.

På julaftonskvällen var det trerätters supé i den fina restaurangen. Fantastisk mat som inte lämnade något kvar att önska…

Våra vänsläktingar stannade till juldagen och vi stannade till annandagen. En helt perfekt jul och jag kan verkligen rekommendera att åka dit över huvud taget. Men kanske extra mycket över julen. Om man vill ha jul med sill och köttbullar men inte vill behöva varken tänka eller anstränga sig så kan man åka dit. Väl värda pengar (om man nu ska prata pengar) och ett underverk för trötta själar som vill lata sig och njuta.

På annandagen styrde vi kosan hemåt med lugna själar och några shoppade finsaker i bagaget.

131230-10 131230-11

3 thoughts on “Den där julen

  1. Små ljus koppar som ser ut som stora glas-ischokladformar! Beautiful! Och dessutom så lyxigt att åka bort under julen 🙂 Och, medan du funderar på att göra ett betongbord, undrar jag om jag skulle ta o måla en vägg i sovrummet…. Verkligen snyggt.

  2. Ni är så kloka! Det låter underbart att åka iväg o speciellt dit!

    Fina saker verkligen! Och paketen i glas, så fina. Jag vill ha mer glas hemma.

    Kram!

  3. Vad mysigt ni verkar ha haft. Smart att åka iväg och slippa alla måsten och borden och skullen.

    Men vad är det för liten figur som syns på den elipsformade saken i poolen?

Kommentera

