Den lilla julen

Varje jul har vi en liten jul. Som vi kallar Lillejul. Där handlar vi små presenter till varandra på en helt lagom nivå och varje år säger vi att det var ju väldigt vilket berg av presenter vi skrapar ihop även om den insats vill lägger in är relativt låg.

I lördags var det dags. Visserligen efter både jul och nyår, men även det har blivit som en liten tradition. Många själar med fulla almanackor. Man är glad över att lyckas få ihop en dag över huvud taget.

Och som sagt, i lördags. Då blev det.

Vi började med en förfest hemma hos oss. Jag och några till hade missat att det var klädkod. Jeans och (blå) Converse skulle man tydligen ha. Jag var pinsamt ute med Åhléns-klänning och stretchiga brallor. Pinsamt.

Men så blev jag ju också tittad på med en blick som sa ”Hallå, har du helt tappat konceptet?”. Och det har jag nog.

Jag tog med en gammal kompis till kalaset. Inte som en julklapp utan som en ”här får du”. En liten tjej som snart fyller två har mer nytta av min gamla 35-40-åriga gura än jag själv. Och eftersom det var jag själv som gav bort den får jag ju bestämma tänkte jag och skrev lite på baksidan. Och satte dit ett bomärke. Eller om det var ett glittrigt Hello Kitty-klistermärke. Minns inte så noga.

På själva festen åt vi löjligt god kycklingpaj, sallad och knäckebröd. Och till efterrätt fick vi en otroligt fin och god tårta. Någon hallonmousse-tårta som var så god så man tippade i soffan.

Och så hade värdinnan tabberas på julgodiset. I den avlånga silvriga burken uppe till höger fanns det chokladpraliner med turkisk peppar i. Lägg av. Jag tror jag åt upp alla som fanns.

Jag fick många fina paket. De gick i tre olika tema. Nagellacksgrejer, bak-saker och cupcake-saker. Man fattar ju att de som köpt presenterna har tänkt till.

Nu återstår bara julgranen, stjärnan och ljusstakarna av den här julen. Dessa får stanna till fredag eller lördag. Sen åker de ut med huvudet före.

Kommentera

