Januari och andra grejer

Hur har ni det? Är allt bra? Njuter ni av livet eller hinner ni inte ens tänka på det?

Mitt löfte om att inte stressa upp mig över skitsaker sket sig idag. Hetsade upp mig och var stressad som en mygga på midsommarafton. Onödigt och till ingen nytta alls. Ingen tackade mig efteråt och ingen märkte något över huvud taget. Det fick ingen effekt, det hjälpte inte, inget blev bättre. Jag fick inte en massa gjort under ruschen. Det enda som hände var att jag mådde dåligt över det. Måste hitta ett sätt att klara av de där topparna när allt hopar sig, telefonen ringer oavbrutet, folk står utanför mitt rum och knackar och säger att ”kom nu med en gång” och de obesvarade ilskna knallröda mailen tar upp hela skärmen och mer därtill. Nästa gång ska jag prova att resa mig upp från stolen och gå på toaletten när det händer. Man kan alltid gå in där och tvätta händerna eller nått. För att bryta.

Nåväl. Nu är jag inte uppstressad alls. Sitter och lyssnar på Paul Carracks nya skiva…

… och ser fram emot senare dagar i veckan. Vi har en rolig vecka den här veckan och någon fyller år och det ska bli fest tre gånger och det ska bli presenter och serpentiner och jag ska gå till frissan som ska göra underverk med mig (joråsatte) och jag ska ha mina nya kläder på mig. Vi ska ha gäster och man ska gratulera och sjunga och ge paket. En höjdarvecka som vi planerat och sett fram emot länge. Det ska bli toppen.

I söndags (igår var det visst ja) hade vi julgransplundring här. Ja, inte så festligt, men väldigt befriande. Julgranen och dess anhängare (stjärnan, stakarna och pyntet) åkte ömsom ut och ömsom ner i källaren.

Men under granen (som slokade rätt kraftigt) hittade jag ett januaripaket. Från snälla Anna. Med det bästa innehållet som man kan tänka sig. Personliga och snälla saker som gör en glad ända in i själen.

Ett superfint 70-talsgrönt pennställ men tillhörande pennor, Top Model-linjal, supersudd och en oerhört exklusiv broderad duk med både hjärta och mitt namn på.

Som grädde på moset innehöll boxen även första säsongen av kultserien Goda Grannar. Och ett väldigt fint brev.

Minns det som igår och njuter av varje minut av serien. Jösses så pittoreskt och gemytligt. Kollar på ett avsnitt då och då ihop med en kopp kaffe och fnissar och förundras och tänker att å ena sidan minns jag det som igår och å andra sidan känns det oerhört omodernt och datorlöst. Och väldigt mysigt. Nostalgi på hög nivå.

Pennan som inte är av denna värld njuter jag av på jobbet och kollegornas avund står som spön i backen och min mallighet får nästan inte plats i mitt rum.

Var på IKEA en sväng i lördags och trängdes och svettades i vinterjackan. Hittade en smart förvaringsgrej SKUBB som jag köpte för att ha i vår byrå. Väl hemma var den en centimeter för stor men med våld, svordomar och hjälp från maken kunde jag ändå trycka ner den och fylla den med lipgloss, ögonskuggor och annat skitviktigt som jag förvarat lite här och där tidigare.

För att få plats med SKUBBen i lådan fick jag slänga 44 x 34 x 11 cm med grejer som jag ändå inte använder. Det kanske var det bästa med alltihop. Nu fick jag skänka bort de där fina necessärerna som jag köpte i London 1990. De som jag var så stolt över och som jag minsann tänkte spara heeela livet. Nu har de legat i lådor sen 15-20 år tillbaka så nu får någon annan njuta av dem. Det blir ju helt perfekt.

Och äntligen, äntligen köpte jag mig en alldeles egen rullig RÅSKOG.

Nu har jag garn, pärlor, virknålar, stickor, snören, band och annat viktigt i denna och ingen annan stans. En stor kasse mer garn är skänkt till välgörenhet och jag vill rulla min vagn längs gatorna genom hela stan för att visa hela världen vilken fin och praktisk vagn jag har.

Ja, rensning under solen pågår hela tiden och jag varje vecka åker vi till loppisen och skänker grejerna som vi har använt färdigt. Ibland hittar vi något som vi vill ge till någon särskild och alltid då med orden ”Behåll eller släng, vi kommer inte att klandra er om ni inte behåller detta…”. Vissa saker får en att tänka på andra. Och att en dag kunna se på Instagram att någon spelar på ens gamla gura gör en glad på ett sätt som nästan inte går att beskriva. Det är med guror som med oss människor, vi blir glada när vi blir spelade på.

Men jag spelar just nu bara på Paul Carrack. För stunden I’m losing you. Har du möjlighet så lyssna. Se det som en order.

 

2 thoughts on “Januari och andra grejer

  1. Klokt att hitta en metod att hantera stressen. Tvätta händerna, smörja med handkräm eller fylla en flaska med vatten är bra. Bara att resa på sig, titta ut genom ett fönster eller så brukade jag göra.

    Fina saker o smart förvaring. Jag har några veckors rensande framför mig. Tänker på din gamla rensningsutmaning o ska kolla på den igen. Det finns andra som behöver sakerna bättre (och kommer i dem…) och jag behöver luften.

    Kramar!

  2. Fy för stress. Jag läste en gång att för att stressa ner inför ett telefonsamtal som man kanske är lite nervös över så ska man ställa sig på tårna och sakta sjunka ner. Det hjälper inför telefonsamtal och kanske även mot annan stress 🙂 Annars var att tvätta händerna ett bra tips. Liksom gå från stressen och bryta av lite.

    Goda grannar alltså. Jag älskade det programmet. Älskade. Vilken tur du har som fick den.

Kommentera

