Det där med fest

Det är ju inte vare sig en hemlighet eller en nyhet att någon har fyllt år i huset under solen. Och att vi har firat. Två helger i rad. Å det grövsta. Ena gången med jubilarens syskon med respektive och andra gånger vänner med respektive. (Fast man vet inte vem i sällskapet som var vän eller respektive från början. Man kan kalla dem vänner nu bara. Det funkar bra. Punkt). Det har varit två härliga helger med massor av skratt och en rörd jubilar som blev mer firad än han någonsin kunnat drömma om.

Och det är ju fint.

Jag minns när jag fyllde jämnt. Och hade fest. Och mitt i all planering och mitt i allt stök så glömde jag nog bort vad syftet var. Så när gästerna kom och jag blev gratulerad och fick presenter och plötsligt var medelpunkten så blev jag förvånad och oerhört överraskad. Jag hade glömt bort varför festen var.

Festen i helgen var hemma och för en lagom stor skara. Sådär lagom att det går att hantera utan att man missar att prata med någon. Bra så. Men det hindrade oss inte från att köra all in med godipåsar och frågesport och lite annat. Bland annat gjorde jag tändsticksaskar med min make på. Och med hans olika citat på baksidan. Ja, den idén hade jag verkligen snott. Rakt av. Dessa låg som presenter i påsarna.
Frågesporten handlade naturligtvis om min man och folk bildade pakter och höll på för att få vinna det åtråvärda priset.

Vi valde att fokusera på att få en kul fest snarare än en avancerad eller storslagen. Eller ja, storslagen blev den, men det beror mer på gästerna än på själva festen. Vi bjöd på marinerad fläskytterfilé, potatisgratäng, sallad, hembakat knäckebröd med ostkräm (en ask philadelphiaost, en burk crème fraiche som man blandar ihop med en finhackad rödlök. Löjligt gott) och till efterrätt hade vi bakat så det stod härliga till. I dagarna sju. Det hembakade fikabrödet la vi på ett kakfat.

Och som ni förstår var det oerhört många som frågade om receptet på kakorna. De gick åt som smör i solsken kan jag skryta med.

En kul grej som jag kom på (Får man berömma sina egna idéer i sin egen blogg? Japp! Det får man! Det passar bra nämligen!) var att stoppa ner ett frankerat och adresserat vykort i varje godispåse. Med uppmaningen att skicka en hälsning till min man under 2014. Vi ser fram emot att se när första vykortet kommer.

Tack alla som kom. Fast jag tror inte att någon av er läser här.

Det är ju konstigt.

Jag skulle ha gjort reklam för min blogg när jag ändå var igång.

2 thoughts on “Det där med fest

  1. Åh vilken Bindefeldt du är – vilken event- och festfixare! Jag blir så avundsjuk! Jag snor alla idéer från dig… och blir SÅ sugen på att ha en hemmafest, bara så där…
    Du INSPIRERAR! Big time!

Kommentera

