Firar-resa

Vi har varit iväg. För att fira min make. Eller för att han skulle få sin present. För resan var presenten. Han hade önskat sig något vi skulle göra. Så vi gjorde. Och jag bokade i smyg och bad om semester i smyg och ställde till och ordnade med en del. Ganska mycket.

Allt blev bra. Kanske bättre än jag någonsin trott. Och han blev nöjd. Och rörd. Och firad. Och glad.

Tidigt på torsdagsmorgonen tog vi tåget. Norrut. Mot Hufvudstaden. För han har pratat om det så länge. Att han vill det. Och dit. Och nu så. Nu kom vi iväg.

En fiberfattig och lite blek frulle fick vi serverad vid våra platser. Ingen kulinarisk succé, men väldigt mysigt.

Vi tog oss från tåget till hotellet. Hotellet vi bodde på heter Hotel Stureplan.

Vi har bott där en gång förut, 2009, och jag tyckte mycket om hotellet då så jag visste att det var ett säkert kort. Inte så stora rum men väldigt fina och otrooooligt sköna sängar. Och väldigt centralt och praktiskt.

På torsdagen åt vi en väldigt trevlig och god lunch på Kvarnen på söder. Vi hade sett en glimt från restaurangen i Historieätarna firar jul och tyckte att det såg mysigt ut. På nätet, i olika tyck-till-forum, har restaurangen rätt dåligt rykte. Men vilken otroligt god lunch vi åt där. Jag åt lax och A åt raggmunk. Och detta mitt i en otroligt häftig inredning. Och trevlig personal!

Sen tog vi apostlahästarna och tog oss ner mot Slussen och Gamla stan. Vi passerade Gudrun på Götgatan och jag ville köpa allt. Fick panik och köpte istället ingenting och ångrade mig i samma veva som jag stängde dörren och lite nonchigt ropade hej då till damen i butiken. Vråldumt. För jag hade gärna tagit med mig ”Jane” hem. Provad.

Sen traskade vi lite hipp som happ och fram och tillbaka i Gamla Stan.

Vi hittade en otroligt trevlig pub där vi tog oss ett glas efter långpromenaden. Mysig stämning och väldigt härlig personal. Gå dit om ni har vägarna förbi. Österlånggatan 7.Och som alltid när jag är i Gamla Stan måste jag kika på mina favoritportar. Tänker att de passar så bra i en julkalender. Och så tror jag att någon av Martina Haags figurer bor innanför någon av portarna i någon av hennes filmer. Om jag inte minns helt fel.

Ja, och sen gick vi hemåt. Mot Stureplan. Och vilade fötterna och gjorde oss beredda på att äta middag. Den intog vi på T.G.I.F bara ett stenkast från hotellet. Ett trevligt besök och god mat.

Sen traskade vi hem och stupade i säng.

Dag två styrde vi kosan mot Karlaplan för att äta lunch på BROMS. Ett ställe jag länge velat besöka och som jag tänkte att min surdegsbagare till make också skulle uppskatta. Sebastien Boudet brukar ju hålla till här i bageriet och vi erkänner att vi höll tummarna för att få se honom. Men via Instagram såg jag att han var på annan ort. Tyvärr. Men stället var väl värt sitt besök. Vi åt otroligt goda lammfärsburgare med tzatziki och blev kära i stället. Och gissa om man fick gott bröd till maten.

Vi köpte med oss två supergoda kanelbullar hem till hotellet, köpte varsin kopp kaffe och gick hem och slappade. Eller tog tunnelbanan snarare. Så kan det vara.

På kvällen orkade vi inte äta så mycket mer middag än varsin kebab i Kungshallen. Gott, smidigt och enkelt. Detta gjorde vi på väg till kvällens äventyr. Vi gick och tittade på Galenskaparna & After Shave. ”30-års festen”. Tänkte att det kunde passa nu när min man fyllde 30. Typ.

Jag vet inte när jag senast skrattade så mycket som jag gjorde under denna show. Jag skrattade så att tårarna rann så vida pass att jag fick torka ansiktet med min sjal. Jag skrattade så att jag knappt orkade andas. Det var det roligaste jag sett på väldigt, väldigt länge. Kanske har jag aldrig sett något så kul på teater eller TV förut någonsin. Otroligt kul och lyckat.

Man fick inte fota under showen så därför gjorde jag inte det. Jag vill nämligen inte vara kriminell.

Efter showen gick vi raskt hem till hotellet i ösregnet och däckade sött i vår stora sköna säng.

På lördagen hade jag lite hemligheter på gång. Därför tyckte nog min man att jag var lite avig ibland när jag inte ville gå med på hans förslag om vad vi skulle hitta på. Jag sa att vi inte skulle göra nått särskilt men det skulle vi verkligen. Jag visste att han önskade att få gå till Åhléns och handla ett par jeans för ett presentkort han fick när han fyllde år. Så jag såg till att vi hann det. Sen tog vi ett glas vin i deras restaurang. Detta var nämligen något jag gjorde mycket (nåja) förr när jag bodde i Sthlm. Jag tog ett glas vin, en fika, eller en middag där, ihop med en kollega ibland på väg hem från jobbet. Jag minns det med stor värme. Så vi gick dit och jag satt i en fåtölj och var nostalgisk. Och sa att det kanske var bättre förr.

Klockan 13 styrde vi kosan mot Hard Rock där jag sa att vi bara skulle inta en liten lunch innan vi sen gick vidare. Men på Hard Rock väntade min familj och flera vän-släktingar och vän-vänner och det blev en braklunch som hette duga. Det som min man trodde skulle bli en liten snabb och enkel lunch på tu man hand blev en långlunch med skål och jubel och presenter. Väldigt roligt. Tack alla som kom dit och överraskade A.

Min man ville till sin favoritpub Monks på Wallingatan så vi tog med oss delar av församlingen (!) dit. Där hade vi det väldigt trevligt och kul och det är verkligen ett ställe jag kan rekommendera. God öl och trevlig personal. Vi var många och erbjöds ett enskilt rum där vi kunde sitta jättelänge och prata med varandra vid långbord och tända ljus. Det kallar jag service.

Efter Monks blev det en liten pubrunda med gänget som stannade kvar och sen blev det en ganska lagom tids nattning. Vi var helt slut efter denna dag och jag helt utmattad av att behöva ljuga så mycket som jag gjort för att kunna hålla detta hemligt.

Ja, och sen var det söndag. Då åt vi frukost och sen tog vi tåget hem.

En otroligt mysig resa som vi båda kommer att minnas länge. Torsdag till söndag kändes som en hel vecka och vi kom hem lite som andra människor. Lite distans och lite ny luft under vingarna och med siktet inställt på att snart åka på nya äventyr. Vi såg nya delar av Stockholm nu som vi inte sett förut och vi besökte ställen som vi varit nyfikna på länge. Ur-kul.

Heja Stockholm.

4 thoughts on “Firar-resa

  1. Åh, Galenskaparna!! Nu blev jag helt svartgrön av avundsjuka!
    Insåg (igår faktiskt) att de slutar med föreställningarna i Stockholm typ två dagar innan jag kommer till Sverige. Jämmer och elände.
    Nåväl. Det blir väl kanske andra tillfällen.

    Och vilken härlig överraskningsresa du ordnat för din man, jag förstår att han blev glad!
    Kramar//Vic

  2. Vilken underbar resa!

    Så vackra bilder du tar! Tackför alla tips, tänkte höra med dig just vad du har att tipsa om.

    Så himla roligt med överraskning!

    Kram!

  3. Älskar Stockholm så mycket – jag fantiserar om en resa någon gång i framtiden för att ta in allt igen – och hinna till alla små fik och butiker… Gudrun – svimmar, så fint allt är – fattar inte alls hur du kom därifrån utan en enda sak! 🙂 konstgallerier och så mycket mer. Gatorna i Gamla stan – minns den supermysiga restaurangen Fem Små Hus och alla härliga kullerstensgator.
    Och inte minst, att uppleva allt med någon man tycker mycket om och att fira dem på samma gång! Tack tack för att du delat med dig av dina utflykter!!!

Kommentera

